جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

چرا تا چهلم سنگ قبر نمیگذارند؟

فهرست مطالب

از دست دادن عزیزان غمی است که هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و گذرزمان ما را به آن عادت می‌دهد. قرار دادن سنگ قبر راهی است که ما به درگذشتگان احترام می‌گذاریم. بسیاری از افراد مشتاق هستند که سنگ قبر را فوراً نصب نمایند، اما برخی قوانینی وجود دارد که باید آن را رعایت کنیم. بسیاری از اشخاص با از دست دادن عزیزان خود، این سوال را دارند که چرا تا چهلم سنگ قبر گذاشته نمی‌شود؟ البته پاسخ دقیقی در این مسئله وجود ندارد و همه چیز بستگی به قوانین و ملاحظات قبرستانی دارد که شما متوفی خود را آنجا دفن کرده‌اید.

دلایل صبر کردن تا چهلم برای سنگ قبر

چرا تا چهلم سنگ قبر نمیگذارند

از دلایل علمی صبر کردن تا چهلم برای سنگ قبر، تنظیمات زمین است. زمانی که فرد در زیر زمین دفن می‌شود، مقدار زیادی از خاک دچار جابه‌جایی می‌شود. همچنین ممکن است با یک بارندگی کوتاه مدت، تراکم خاک تغییر کند. در نتیجه اگر سنگ قبر زود نصب شود، احتمال دارد که خاک نشست کند و سنگ قبر ترک بخورد. باید توجه داشته باشید که اگر خاک دچار نشست شود، همه چیزهایی که روی آن قرار گرفته‌اند باعث حرکت و آسیب می‌شوند. البته خرافاتی نیز وجود دارد که می‌گویند، تا روز چهلم فشار قبر به مرور کم می‌شود و روز چهلم بهترین زمان برای نصب سنگ قبر است. همچنین برخی از افراد باور دارند که تا روز چهلم جسد فرد تا حدی دچار تجزیه و تحلیل می‌شود. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که تمام این حرفا دلیل علمی ندارند و فقط محل دفن در روز چهلم شرایط بهتری برای نصب سنگ قبر را دارا است. همچنین این روز به دلیل مراسم یادبود فرد متوفی، سنگ قبر در روز چهلم قرار داده می‌شود.

اگر سنگ قبر زود نصب شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر زودتر از چهلم سنگ قبر را نصب کنید، احتمال دارد که با سنگ قبر آسیب دیده و شکسته روبه‌رو شوید. در نتیجه به‌دلیل اینکه سنگ قبرها ارزان نیستند، ممکن است پول بیشتری را صرف آن کنید. اگر تمایل دارید که زودتر از چهلم سنگ قبر را نصب کنید؛ می‌توانید از نشان‌گر قبر موقت و ارزان استفاده کنید تا بدون مشکل و سردرگمی از محل دفن عزیزتان بازدید کنید.

چرا در روز چهلم برای فرد متوفی بنا یاد بود می‌گذارند؟

جالب است بدانید که در فرهنگ اسلامی عدد 40، عدد مقدسی است. از دلایل آن می‌توان به نبوت رسیدن اکثر انبیا در سن 40 سالگی اشاره کرد. همچنین از نظر پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله و سلم، عواقب گناهان تا 40 روز در مومنان باقی می‌ماند. به همین دلیل بهتر است تا روز چهلم برای نصب سنگ قبر صبر کنید.

روز چهلم مرده چه اتفاقی برای مرده می افتد؟

روز چهلم مرده چه می شود

تا‌به‌حال به این فکر کردید که چرا برای متوفی مراسم چهلم می‌گیرند و همچنین سنگ قبر نصب می‌کنند؟ و حتی در روز چهلم برای متوفی چه اتفاقی می‌افتد؟ روایات بسیاری وجود دارند که می‌گویند وقتی روح انسان به سراغ جسم خود می‌رود بسیار غمگین می‌شود. بنابراین در روز چهلم سنگ قبر نصب می‌شود و مراسم یادبود برای متوفی برگزار می‌شود. این مراسم به‌دلیل تسکین بازماندگان و آمرزیده و به آرامش رسیدن متوفی است که تاثیر بسیاری می‌گذارد.

سخن پایانی

دلیل اصلی اینکه تا چهلم سنگ قبر نمی‌گذارند این است که شرایط محل دفن شده متوفی تا روز چهلم بهبود می‌یابد. همچنین اعتقادات و باورهایی وجود دارد که می‌گویند فشار قبر به مرور تا روز چهلم کم می‌شود و متوفی به آرامش می‌رسد. مورد بعدی این است که بازماندگان تا روز چهلم صبر می‌کنند و سپس به عنوان یادبود مراسمی برای متوفی برگزار می‌کنند که در کنار آن سنگ قبر نیز باید نصب شده باشد. در واقع باید گفت که دلایل علمی برای صبر کردن تا روز چهلم برای سنگ قبر وجود ندارد، اما به‌دلیل عدد مقدس 40 در فرهنگ اسلامی و شرایط زمین، بهتر است بازماندگان تا روز چهلم صبر نمایند.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 3.2 / 5 – تعداد رای 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields