جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

آیا می شود سنگ قبر را عوض کرد؟ مجوز تعویض سنگ قبر

فهرست مطالب

سنگ قبر مزاری است که برای فرد فوت شده تهیه می‌شود. سنگ قبر دارای جنس‌های مختلفی است که روی آن مشخصات فرد فوت شده مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ فوت، تاریخ تولد به همراه شعر نوشته می‌شود. همچنین در برخی از سنگ قبرها تصویر فرد متوفی نیز قرار دارد. سنگ قبر‌ها علاوه‌بر نشان دادن مشخصات فرد، باعث زیبایی نیز می‌شوند. در نتیجه سوالی پیش می‌آید که آیا پس از گذشت سال‌ها می‌شود سنگ قبر را تعویض کرد یا خیر. در ادامه مطلب به پرسش این سوال پاسخ خواهیم داد.

آیا می شود سنگ قبر را عوض کرد؟

تعویض سنگ قبر به گفته فقها دینی و علما مکروه است. همچنین عنوان شده است که افراد پس از 30 سال نیز نباید اقدام به تعویض سنگ قبر کنند. تعویض سنگ قبر گناهی ندارد، اما به توصیه علما دینی حکم آن مکروه به‌شمار می‌رود. بسیاری از مراجع تقلید از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی در رابطه با این سوال پاسخ داده‌اند که تعمیر یا تعویض سنگ قبر به جز اولیا و بزرگان خداوند، سایر قبور کراهت دارد. البته می‌توانید در شرایط خاص به تعویض سنگ قبر بپردازید که ابتدا باید با علما دینی مشورت کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای رنگ و لعاب دادن به سنگ قبر آن را در طول سال تمیز و پاکیزه نگه دارید.

چرا تعویض سنگ قبر مکروه است؟

همان‌طور که ذکر شد به گفته فقها دینی عوض کردن سنگ مزار گناه نیست، اما کراهت دارد. علت این مسئله این است که نباید به هیچ عنوان پس از دفن شخص متوفی، نزدیک وی شد یا حتی نبش قبر کرد. البته انجام این کار حرام یا گناه نیست؛ اما بهتر است ترک شود.

آیا تعویض سنگ قبر نیاز به اجازه دارد؟

مانند بسیاری از موضوعات دیگر، تعویض سنگ قبر به کسب اجازه نیاز دارد. در صورتی که خانواده شخص فوت شده بخواهند سنگ قبر را تغییر دهند؛ ابتدا باید از علما دینی استعلام بگیرند و سپس برای دریافت مجوز به قبرستان مربوطه مراجعه کنند. لازم به ذکر است که کسب اجازه برای تعویض سنگ قبر از قبرستانی که مزار فرد در آن قرار دارد؛ امری مهم به ‌شمار می‌رود. گفتنی است که چنین اجازه‌ای زمانی امکان‌پذیر است که خانواده فرد متوفی از فقها دینی اجازه تعویض سنگ قبر را داشته باشند.

هزینه تغییر سنگ مزار

هزینه تغییر سنگ قبر باتوجه به شرایط اقتصادی قیمت بسیاری را به همراه دارد. سنگ‌هایی مانند مرمر، گرانیت و پلاک به‌دلیل اینکه جز سنگ‌های با دوام محسوب می‌شوند؛ هزینه بالایی نیز دارند. همچنین سنگ مزار مرمر نیز زیبایی و جلا بالایی دارد و به سختی حکاکی می‌شوند. به همین جهت هزینه بالایی برای آن باید بپردازید. البته در بازار سنگ‌های ارزان نیز وجود دارند که پس گذشت زمان رنگ و لعاب خود را از دست می‌دهند و کدر می‌شوند. از سنگ‌های ارزان می‌توان به سنگ دیوریت، گابرو و کوارتزیت اشاره کرد که از استحکام خوبی برخودار نیستند.

راهنما خرید سنگ قبر

یکی از عوامل بسیار مهم در خرید سنگ قبر یا تعویض آن، توجه به استحکام و دوام سنگ است. سنگ قبر باید در برابر تابش آفتاب و شرایط آب و هوایی مقاوم باشد تا به راحتی دچار آسیب نشود. برای این موضوع بهتر است از سنگ‌های تراورتن، مرمر و گرانیت استفاده کنید. مورد بعدی براق و زیبا بودن سنگ قبر است که باید رعایت شود. سنگ مزاری که جذابیت داشته باشد و همچنین نوشته‌های روی آن قابل دیدن و شفاف باشد، امر حیاتی به‌شمار می‌رود. به‌طورکلی از رنگ‌های سفید یا مشکی برای سنگ قبر می‌توان استفاده کرد.

جدید ترین سنگ ها برای تعویض سنگ مزار

بهترین سنگ برای تعویض سنگ قبر در بازار، سنگ‌های نانو هستند. این نوع از سنگ‌ها از نظر جنس به سنگ برزیلی شباهت دارند، همچنین نوعی سنگ مصنوعی به‌ شمار می‌روند. سنگ‌های نانو در برابر شرایط آب و هوایی، اشعه، فشار و هرگونه خط و خش مقاومت بسیارخوبی دارند و قادر هستند شرایط سخت را تحمل کنند. البته این سنگ‌ها بسیار سخت حکاکی می‌شوند؛ اما استفاده از سنگ نانو بسیار مرسوم است.

سخن پایانی

به‎طورکلی برای تعویض سنگ قبر مشکلی وجود ندارد، اما از نظر فقها دینی انجام دادن آن مکروه است. لازم به ذکر است که تعویض سنگ حرام نیست و گناهی را به همراه ندارد. برای تعویض سنگ قبر باید از خانواده فرد متوفی، کسب اجازه از علما دینی و مجوز از قبرستان مربوطه دریافت شود تا بتوانید به تعویض سنگ قبر بپردازید. بهتر است برای تعویض از سنگ نانو استفاده کنید، چراکه که این سنگ بسیار مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی دوام بسیارخوبی دارد.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields