جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

6 نکته برای انتخاب شعر سنگ قبر، پیشنهاد شعر سنگ قبر پدر

فهرست مطالب

انتخاب شعری برای درج روی سنگ قبر از کارهای مهم برای خانواده متوفی است. درج شعری پرمحتوا و زیبا می‌تواند عزیز ازدست‌رفته را در ذهن باز ماندگان، ماندگار سازد. همچنین با انتخاب یک شعر از اشعار شاعران ایرانی چون حافظ، سعدی و مولانا می‌تواند باعث زیباتر دیده‌شدن سنگ قبر پدر شود.

انتخاب شعر به عقاید، سلیقه، تأثیرات محیطی و زندگی متوفی بستگی دارد؛ اما بهتر است برخی معیارها را نیز در هنگام برگزیدن شعر در نظر بگیرید. شعر انتخابی شما باید با احساسات هم‌دردی خانواده متوفی هم‌خوانی داشته باشد و متناسب با سلیقه و عقاید متوفی و سازگار با ارزش‌های جامعه و اصول‌دینی باشد. در ادامه مطالب می‌توانید با بهترین اشعار شاعران ایرانی برای سنگ‌های قبر آشنا شوید.

بهترین شعر حافظ برای سنگ قبر

حافظ از شاعران فارسی‌گوی ایرانی بود که امروزه اشعار وی محبوبیت بسیاری کسب کرده‌اند. تمامی اشعار وی بسیار پرمحتوا هستند، ازاین‌رو می‌توانید برخی شعرهای کوتاه حافظ را برای متن سنگ مزار پدر استفاده کنید. از بهترین اشعار حافظ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت، جانم بسوختی و به دل دوست دارمت، تا دامن کفن نکشم زیر پای خاک، باور نکن که دست ز دامن بدارمت
  • از زبان سوسن آزاده‌ام آمد به گوش، کاندر این دیر کهن کار سبک ‌باران خوش است، حافظا ترک جهان گفتن طریق خوش‌دلیست، تا نپنداری که احوال جهان‌داران خوش است

شعر سنگ قبر پدر از حافظ

اشعار زیر سروده‌های این شاعر محبوب ایرانی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای خرید سنگ قبر عزیزان خود استفاده کنید:

  • بر سر تربت ما چون گذری همتی خواه، که زیارت‌گه رندان جهان خواهد بود
  • پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت، من چرا ملک جهان را به جویی نفروشم؟ 
  • فاش می‌گویم و از گفته خود دل‌شادم، بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم، من ملک بودم و فردوس برین جایم بود، آدم آورد در این دیر خراب آبادم
  • خرم آن روز کزین منزل ویران بروم، راحت جان طلبم و از پی جانان بروم

شعر کوتاه برای سنگ قبر پدر

موارد زیر از اشعار کوتاه و مناسب برای سنگ قبر پدر هستند:

  • ای پدر رفتی و یاد تو نرفت، دل برفت، شادی برفت، امید رفت، حال در سوی تو به نشسته‌ایم، زنده‌ایم اما ز دل بشکسته‌ایم
  • فلک ربودی آخر این گوهر نایاب و یک‌دانه ما را، بگو بر ما چرا بردی تو آن دردانه ما را
  • خواهید که مرا سوی نگارم ببرید، پیوسته به زیر این اشعارم ببرید، با مهر حسین آمده‌ام من به جهان، با یاد حسین از این دیارم ببرید
  • برادرم پدرم اصل و فصل من عشق است که خویش عشق بماند نه خویشی نسبی
  • این گوهر گم‌گشته به دنیا پدرم بود، محبوب همه یار همه تاج سرم بود، هرجا که ز من نام ونشانی طلبیدند، آوازه همه نامش سند معتبرم بود
  • آن‌کس که مرا روح و روان بود، پدرم بود، آن‌کس که مرا فخر زمان بود پدر بود، افسوس که رفت از سرم سایه رحمت، آن‌کس که برای من نگران بود پدر بود
  • برو به کار خود ای واعظ این چه فریاد است، مرا فتاده دل از ره تو را چه افتاد است
  • آخر به چه گویم هست از خود خبرم چون نیست، وز بهر چه گویم نیست با وی نظرم چون هست
  • از خم ابروی توام هیچ گشایشی نشد، وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف
  • پدر جان یاد آن شب‌ها که ما را شمع جان بودی، میان ناامیدی‌ها چراغ جاودان بودی، برایت زندگی‌کردن اگرچه رنج و سختی بود، بنازم همتت بابا صبور و مهربان بودی

زیباترین شعر مولانا برای سنگ قبر پدر

مولانا از شاعران گران‌ قدر ایرانی است که تاکنون توانسته اشعار ناب و بسیار زیبایی را از خود به یادگار بگذارد. اگر به دنبال شعری برای سنگ قبر عزیزان خود بودید، می‌توانید از اشعار این شاعر محبوب ایرانی انتخاب کنید. از زیباترین اشعار ایشان که می‌توانید برای سنگ قبر پدر استفاده کنید، به شرح زیر است:

به روز مرگ چو تابوت من روان باشد

گمان مبر که مرا درد این جهان باشد

برای من مَگری و مگو: «دریغ دریغ»

به یوغ دیو درافتی دریغ آن باشد

جنازه‌ام چو ببینی مگو: «فراق فراق»

مرا وصال و ملاقات آن زمان باشد

مرا به گور سپاری مگو: «وداع وداع»

که گور پرده جمعیت جنان باشد

فُرو شدن چو بدیدی برآمدن بنگر

غروب شمس و قمر را چرا زیان باشد؟!

تو را غروب نماید ولی شروق بود

لحد چو حبس نماید خلاص جان باشد

کدام دانه فرورفت در زمین که نَرُست؟!

چرا به دانه انسانت این گمان باشد؟!

کدام دلو فرو رفت و پُر برون نامد؟!

ز چاه یوسف جان را چرا فغان باشد؟!

دهان چو بستی از این سوی آن طرف بگشا

که های‌ هوی تو در جوّ لامکان باشد

این شعر را می‌توانید به زبان پدر عزیز خود روی سنگ قبر وی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنها چند بیت از این شعر زیبا را استفاده کنید. از دیگر اشعار زیبا و کوتاه مولانا برای سنگ قبر پدر می‌توان به اشعار زیر اشاره کرد:

  • ما که باغ بهارمان پژمرد، ما که پای امیدمان فرسود، بی‌تو از سوز عشق با که نالیم، بی‌ تو درمان درد از که جوییم؟ بی‌تو رسم محبت از که آموزیم؟ بی‌تو یاس و شمعدانی خانه‌ات را، به کدامین بهار بشارت دهیم؟
  • امشب انگار، دگر زندگی‌ام باور نیست، کس به جز غصه در این خانه مرا یاور نیست‌، سوختم در طلب دست نوازش‌گر ولیک، دو صد افسوس که دیگر به برم مادر نیست.

نکات مهم برای انتخاب شعر سنگ قبر

سنگ قبر از نشانه‌های ماندگار برای از دست دادن عزیزی است که شما باید اشعاری مناسب را برای سنگ قبر متوفی انتخاب کنید. این شعر باید با نوع زندگی متوفی و شخصیت او سازگار باشد. همچنین شعر باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانید با آن احساسات خود را به دیگران نشان دهید. از دیگر نکات مهم برای انتخاب شعر سنگ قبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متن و شعری سازگار باشخصیت متوفی: برخی انسان‌ها شاد و خوش‌بین هستند و برخی به تکنولوژی و علم علاقه دارند. برخی آزاد و متفکر و برخی مشهور و معروف هستند‌. شما می‌توانید شعر یا متنی متناسب باسلیقه و علایق متوفی را برای سنگ قبر او انتخاب کنید.
  • شعری متناسب با احساسات خانواده متوفی: شعر راهی برای ابراز احساسات دوستان و خانواده متوفی است که باید باعث تسکین غم و درد اطرافیان نیز شود. همچنین شعر راهی برای ارتباط، دعا یا آرزو برای عزیز از‌دست‌رفته است.
  • متناسب با اصول اخلاقی و مذهبی: متن یا شعر مندرج روی سنگ‌های قبر باید با اصول‌دینی و مذهبی ما سازگار باشند و به حقوق و ارزش‌های جامعه، پیامبران و ائمه یا علما و شهدا توهین نکنند.
  • شعر با قلم و خط مناسبی روی سنگ قبر حک شود: شعر باید با اندازه و معیارهای سنگ قبر هماهنگ باشد و با خط زیبا و در اندازه متناسبی روی سنگ درج شود.

سخن پایانی

انتخاب شعر یا متن روی سنگ قبر کار حساس و بسیار مهمی است. در زمان انتخاب شعر باید به معیارهایی چون متناسب بودن اشعار باسلیقه و عقاید متوفی، متناسب بودن شعر با اصول‌دینی و ارزش‌های جامعه، شعری بیان گوی احساسات خانواده متوفی و… توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بزرگان شعر و ادب ما ایرانیان چون مولانا، حافظ و سعدی اشعار بسیاری در مورد آخرت و مرگ سروده‌اند که می‌توانید از اشعار کوتاه آن‌ها برای سنگ قبر عزیزان خود استفاده نمایید. این اشعار تنها برای مردگان نیست و بلکه سروده‌هایی به‌عنوان هشدار برای ما زنده‌ها است. اگر مایل بودید نظر خود را در مورد بهترین اشعار برای سنگ قبر پدر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields