جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری در دین مسیحیت

فهرست مطالب

فرهنگ خاکسپاری در هریک از مذاهب به صورت متفاوت انجام می‌گیرد. مراسم ختم شخص متوفی در دین مسیحیت اغلب در کلیسا یا مکان‌هایی انجام می‌گیرد که به عنوان محل عبادت شناخته می‌شوند. برگزاری مراسم خاکسپاری طی دو روز و یک هفته پس از مرگ شخص مسیحی انجام می‌گیرد و پیش از آن، کشیش اقدام به ریختن روغن مقدس روی شخص می‌نماید تا فرد به عنوان مسیحی این جهان را ترک نماید. در طول این مراسم، فرد متوفی پوششی سفید رنگ و ساده داشته و تمامی شرکت‌کنندگان نیز جهت شرکت در مراسم، لباس‌هایی ساده و به دور از تجملات را انتخاب می‌کنند.

دعای خاکسپاری مسیحیان

پس از خرید سنگ قبر، زمانی که تمامی افراد بر سر مزار، تجمع پیدا می‌کنند، خادم شروع به خواندن مزمور ۲۳ می‌کند و پیکر شخص متوفی با ایمان به قیامت به خاک سپرده می‌شود. یک دعای سنتی وجود داشته که اغلب در این زمان شنیده می‌شود. این دعا به صورت روح عزیز این برادر/خواهر به رحمت خدای متعال و بدنش به خاک سپرده می‌شود. خاک به خاک؛ به امید و اطمینان به قیامت برای حیات ابدی خوانده می‌شود. آمُرزانه یا آمُرزش‌خوانی به یک مدل مراسم خاص در کلیساهای کاتولیک رومی گفته می‌شود که در طول آن، شاهد سرودن دعایی برای آمرزش‌خواهی مردگان هستیم. این دعا، قسمتی از نمازنامه رومی را دربرمی‌گیرد و سرودن آن اغلب در مراسم تشییع جنازه صورت می‌گیرد.

برگزاری مراسم ختم

تشکیل خاک‌سپاری در مسیحیت معمولاً میان دو روز و یک هفته پس از مرگ انجام می‌گیرد. مذاهب مسیحی جزئیات بسیاری داشته؛ اما شروع اغلب خاک‌سپاری‌ها با مراسم کلیسا صورت می‌گیرد. پس از آن نیز با حمل تابوت به سمت قبرستان، دفن انجام می‌شود. در صورتی که عزاداران کاتولیک به‌حساب آیند، برای شخص متوفی، دعا خوانده می‌شود؛ اما پروتستان‌ها به انجام این کار معتقد نبوده و توسط اشخاصی که در مراسم حضور دارند، مقداری خاک روی تابوت ریخته می‌شود.

یک‌سری آیات از کتاب مقدس نیز در مراسم خاکسپاری تلاوت می‌گردد که نمونه‌هایی از آن شامل از خاک گرفته شدی زیرا که تو خاک هستی و به خاک خواهی برگشت و ما را تعلیم ده تا ایام خود را بشماریم تا دل خردمندی را حاصل نماییم، می‌شود. خانواده شخص در زمان‌های قبل، اغلب اقدام به دعوت مهمانان پس از خاکسپاری به کافه می‌کردند. مسیحیان در انتظار شنیدن پیام رهایی بخش خدا می‌مانند؛ چراکه بر این باور هستند که مسیح در واقع فرستنده خدا جهت عیادت مریضان، شفا دادن و آماده‌سازی در زمان جان دادن آن‌ها بوده و آیین تدهین بیماران به نوعی وجود خدا و محبت وی را به اثبات می‌رساند.

همچنین این مسئله را یادآوری می‌کند که خداوند کسانی را که به‌واسطه بیماری در حال گذراندن آزمون الهی هستند را هرگز به فراموشی نمی‌سپارد. به بیانی دیگر؛ این آیین به منظور مقابله با حس ناخوشایند تنهایی و بی‌کسی انجام می‌گیرد؛ به‌ویژه زمانی که فرسودگی جسم اتفاق افتاده و جان شخص به آرامی از تن رها می‌گردد. زمانی که بیماران با روغن مقدس مسیح می‌شوند، این پیام به آنان می‌رسد که افراد تنها نبوده و مسیح هرگز آنان را تنها نمی‌گذارد؛ به این صورت، افراد در مسیری مستقیم به سمت خدا هدایت می‌شوند.

اقدامات لازم برای برگزاری مراسم ختم مسیحیان

پس از اینکه گواهی مرگ شخص مسیحی صدور گردید و اقدامات لازم جهت خرید سنگ قبر انجام گرفت، دیگر امور به کمک شورای خلیفه‌گری ارامنه انجام می‌شود.در روز بعد، کشیش به خانه شخص متوفی جهت ریختن روغن مقدس روی شخص رفته که در ارمنی، از آن تحت عنوان مِرون یاد می‌شود. این کار به این معنا بوده که شخص متوفی، به عنوان یک مسیحی دنیا را ترک کرده است. مراسم تشییع مسیحی یک نوع مراسم مذهبی بوده که بعد از مرگ یک شخص مسیحی شاهد برگزاری آن هستیم. این مراسم فرصتی را در اختیار خانواده و دوستان شخص قرار می‌دهد تا با شخص متوفی همدردی و ادای احترام نمایند.

مراسم تشییع مسیحی اغلب در یک کلیسا و پس از خرید سنگ قبر انجام می‌گیرد. همچنین در بعضی موارد، شاهد برگزاری آن در یک مکان ویژه عبادت مسیحیان هستیم. شروع مراسم با خواندن دعاها و آیاتی از کتاب مقدس بوده و بعد از آن، شاهد سخنرانی شخص روحانی یا رهبر مذهبی در زمینه زندگی و مرگ شخص متوفی هستیم. این سخنرانی اغلب حاوی نکات مثبتی در زمینه زندگی شخص در گذشته و اثرات آن بر دیگران بوده و بعد از سخنرانی، خانواده و دوستان شخص مشغول به صحبت در مورد شخص متوفی می‌شوند. همچنین در میان صحبت‌ها شاهد ذکر خاطراتی از شخص متوفی خواهیم بود.

پس از اینکه مراسم به پایان یافت، افراد اقدام به منتقل کردن بدن شخص متوفی به قبرستان جهت دفن می‌نمایند. مراسم تشییع مسیحی اغلب به شکل یک مراسم ساده و بی‌تکلف دیده می‌شود که خانواده و دوستان شخص، لباسی ساده بر تن دارند و به دور از هرگونه تجملاتی، مراسم برگزار می‌شود. این مراسم به‌منظور سپردن شخص متوفی با احترام و افتخار به خاک انجام می‌گیرد. در طول مراسم تشییع مسیحی، پوشش بدن شخص متوفی تنها با یک پارچه سفید است. همچنین در طول این مراسم، شاهد به خاک سپردن بدن شخص متوفی هستیم؛ در حالی که در مذاهب دیگر، افراد اقدام به سوزاندن بدن شخص می‌کنند.

مراسم تشییع مسیحی در مسجد امام صادق

مسجد امام صادق در محله صادقیه تهران واقع شده است و در لیست مساجد بزرگ و اصلی شهر تهران جای می‌گیرد که در آن، شاهد برگزاری مراسم‌های تشییع مسیحی هستیم. این مسجد، فضای بزرگی داشته و گزینه مناسبی جهت برگزاری مراسم‌های تشییع مسیحی به‌حساب می‌آید. همچنین مسجد امام صادق به امکاناتی همچون تهویه مطبوع، سرویس بهداشتی و سالن انتظار مجهز شده است. این مراسم‌ها به شکل رایگان در مسجد برپا شده و همه قوائد و سنت‌های مسیحی در این مکان رعایت می‌گردد. امروزه به شکل روزانه شاهد برگزاری این مراسم‌ها در مسجد هستیم؛ در طی این مراسم، دعاها و آیاتی از کتاب مقدس تلاوت می‌گردد.

سخن پایانی

مراسم خاکسپاری در دین مسیحیت به شیوه‌ای متفاوت انجام می‌گیرد و در طی آن، دعاها و آیاتی از کتاب مقدس به گوش می‌رسد. برای حضور یافتن در مراسم باید به سراغ لباسی ساده و به دور از تجملات بروید‌. مراسم تشییع اغلب در کلیسا برگزار می‌گردد و پیش از برگزاری این مراسم، با ریختن روغن مقدس روی شخص درگذشته توسط کشیش، فرد مسیحی خوانده می‌شود. این مراسم، با خواندن دعاها و آیاتی از کتاب مقدس آغاز می‌گردد و در ادامه نیز شما در طول سخنرانی، نکات مثبتی را می‌شنوید که در حیطه زندگی شخص در گذشته و اثرات آن بر دیگران است.

 

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields