جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

چرا سنی ها سنگ قبر ندارند؟

فهرست مطالب
چرا سنی ها سنگ قبر ندارند

سنگ قبر در بسیاری از کشورها نمادی از احترام به فرد متوفی و به عنوان نشان‌گر در قبرستان قرار دارد. سنگ قبر در ادیان متعددی مانند مسیحیت، یهودیت و اسلام مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ قبر از سال‌های بسیار دور رواج داشته است و روی سنگ قبرها نام و مشخصات متوفی، تاریخ تولد و وفات و همچنین دعا یا شعر نوشته شده است. اما شواهدی وجود دارد که اهل تسنن سنگ قبر برای درگذشتگان خود نمی‌گذارند. در رابطه با این مطلب گفته‌های زیادی نیست؛ اما ما سعی می‌کنیم یک جمع‌بندی کلی درباره این سوال برای شما ارائه دهیم.

چرا اهل تسنن به سنگ قبر اعتقاد ندارند؟

اهل تسنن به سنگ قبر اعتقاد ندارند

اهل تسنن می‌گویند که پیامبر اکرم (ص) به قراردادن سنگ قبر و همچنین مشخص کردن قبرها مخالف بودند؛ زیرا پیامبر اکرم به مرده پرستی و آمدن سر قبر متوفی مخالفت می‌کردند. درواقع ایشان معتقد بودند که نباید برای درگذشتگان عزاداری کرد؛ زیرا خداوند ناراحت می‌شود. به همین دلیل قبرستان سنی‌ها با ادیان دیگر تفاوت دارد. اهل تسنن پس از دفن کردن متوفی خود می‌روند و دیگر به مزار آن فرد بر نمی‌گردند. همچنین سنی‌ها مراسم سه و هفت و چهلم ندارند و باور دارند که باید فرد فوت شده را فراموش کرد؛ زیرا فرد متوفی تسلیم خداوند شده است.

درحالی که اهل شیعه تا مدت‌ها ناراحت عزیز از دست رفته خود هستند و با سنگ قبر گذاشتن، ادا احترام را به جای می‌آورند. البته نقص این موضوع نیز وجود دارد؛ چرا که در زمان خلافت حضرت علی (ع)، ایشان هر روز به محل دفن حضرت فاطمه می‌رفتند. اگر این موضوع حرام بود، هیچ کدام از اهل بیت سنگ قبر نمی‌گذاشتند و به زیارت اهل قبور نمی‌رفتند. بسیاری از افراد این عقیده سنگ قبر نگذاشتن را حرام می‌دانند و آن را باطل می‌شمارند. چرا که قبر انسان مانند کتاب و سنگ قبر آن همچون جلد کتاب محسوب می‌شود.

  • سنی ها سنگ قبر ندارند زیرا معتقدند که این امر باعث می شود که قبر به یک مکان مقدس تبدیل شود و این امر با عقاید اسلامی در مورد مرگ و زندگی مغایرت دارد.
  • پاسخ طولانی تر این است که دیدگاه سنی ها در مورد سنگ قبر بر اساس چندین منبع اسلامی است. یکی از این منابع حدیثی است که از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «مردگان خود را در زمین دفن کنید و بر روی قبرهای آنها سنگ نگذارید، زیرا سنگ ها قبر را مقدس می کنند و خداوند مقدس نیست.»
  • منبع دیگری که دیدگاه سنی ها را در مورد سنگ قبر شکل می دهد، قرآن است. در آیه 21 سوره روم آمده است: «و هر کس که گناه کند، جزای گناه خود را خواهد دید.» این آیه نشان می دهد که خداوند عادل است و انسان ها باید بر اساس اعمال خود مجازات یا پاداش ببینند.
  • سنی ها معتقدند که سنگ قبر می تواند باعث شود که مردم قبر را به عنوان یک مکان مقدس ببینند و این امر می تواند منجر به توسل به مردگان شود. توسل به مردگان با عقاید اسلامی در مورد مرگ و زندگی مغایرت دارد.
  • بر اساس این دیدگاه ها، سنی ها معتقدند که سنگ قبر برای مردگان مفید نیست و می تواند مضر باشد. بنابراین، آنها از گذاشتن سنگ قبر بر روی قبور خود خودداری می کنند.

البته، این دیدگاه در مورد سنگ قبر در میان تمام سنی ها یکسان نیست. برخی از سنی ها معتقدند که سنگ قبر برای نشان دادن احترام به مردگان مفید است و این امر با عقاید اسلامی در مورد مرگ و زندگی مغایرت ندارد. این افراد ممکن است از سنگ قبر بر روی قبور خود استفاده کنند.

سخن پایانی

در پاسخ به سوال چرا سنی‌ها سنگ قبر ندارند؟ باید گفت که آن‌ها دلایل خود را به پیامبر اکرم متصل می‌کنند و می‌گویند که ایشان با سنگ قبر قرار دادن مخالف بودند. همچنین بسیاری از افراد باور دارند که این دیدگاه برای وهابیون است و هیچ ربطی به اهل تسنن ندارد. زیرا وهابیت مشتاق این هستند که بین سنی و شیعه تفرقه و دشمنی بی‌اندازند. لازم به ذکر است که بسیاری از سنی‌ها به زیارت اهل قبور و همچنین سنگ قبر اعتقاد دارند و برای آن اهمیت قائل هستند.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

یک پاسخ

  1. بنظر من دیدگاه سنیها با دین اسلام و کلا عقل بیشتر جور درمیاد تا شیعه ها که برای هر چیزی تقدسی درست میکنند و به ان تمسک میجویند!این مدلی پیش بره تعداد امامزاده ها و مقدس نماها از جمعیت روی کره ی زمین بیشتر خواهد شد .هر انسان روی زمین پدر و مادر خود را از تمام پدر و مادرهای کل دنیا بهتر و مقدستر میداند و اگر توانش را داشته باشد میخواهد برای انها گنبد و بارگاه بسازد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields