جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

نحوه انتقال جنازه به ایران

فهرست مطالب
نحوه انتقال جنازه به ایران

همواره انتقال جسد به ایران برای افرادی که بستگانشان در جایی دور از وطن فوت می کنند یک دغدغه ی بسیار بزرگ می باشد. بعضی از افراد از  انتقال جنازه به ایران به دلیل بالا بودن هزینه ها و پیچیدگی روند کاری که دارد، صرف نظر می کنند.

پروسه ی حمل هوایی تابوت و جنازه به ایران به نسبت حمل کالاهای عادی با جزئیات و تعداد مراحل زیادی در گمرک هر کشوری صورت می پذیرد. در بعضی از کشورها انجام تشریفات قبل از حمل، تنها به وسیله ی برخی از شرکت های خاص صورت می پذیرد. بعد از آن حمل به وسیله ی شرکت های فورواردر انجام شدنی می باشد.

ولی متاسفانه در برخی از کشورها هم تنها باربری های خاصی دارای مجوزات لازم برای انجام  مراحل ارسال هوایی جنازه با تابوت را دارند. در این راستا حضور یکی از بستگان متوفی برای انتقال متوفی به کشور ایران و صدور مجوز حمل هوایی الزامی می باشد.

برای آوردن جنازه به ایران می بایست یکی از بستگان متوفی برای صدور مجوز انتقال میت به ایران در سفارت مامورین کنسولی حضور پیدا کند. بعد از اظهار اطلاع از واقعه ی مرگ آن مرحوم اقدام به تقاضای صدور مجوزهای لازم را بنماید.

انتقال جسد به ایران

وقتی که یکی از بستگان متوفی در ایران از واقعه ی مرگ مطلع شدند، می بایست به وزارت امور خارجه ساختمان شماره 3 مراجعه کنند و درخواست انتقال و حمل پیکر متوفی به ایران را داشته باشند.

در روزهای تعطیل هم می توانند به کشیک مربوطه مراجعه نمایند. آماده سازی متوفی برای انتقال به کشور ایران بایستی با روش های اسلامی صورت بپذیرد. این کار به وسیله ی شرکت های متفاوت کفن و دفن در کشور مربوطه صورت می پذیرد.

شرایط انتقال جسد از خارج از کشور به ایران (انتقال جنازه به ایران)

انتقال جسد به ایران نیاز به انجام برخی مراحل می باشد که به بطور کامل مراحل را برای شما توضیح داده ایم:

مقدمات

با توجه به قوانین بین المللی و استاندارد رایج برای حمل هوایی اجساد، می بایست اجساد را قبل از حمل مومیایی کرد تا حدالامکان از فساد آن جلوگیری به عمل آید. این کار تنها نصف روز زمان می برد و بعد از انجام هماهنگی های لازم، جنازه در تابوت پلمپ شده قرار می گیرد.

مدارک و عملیات فرودگاهی

قبل از ارسال جنازه به فرودگاه باید بستگان متوفی اقدام به تهیه ی مدارک مورد نیاز برای ارسال جنازه نمایند. مدارکی که برای حمل پیکر متوفی به ایران لازم است، به این صورت است: گواهی فوت به وسیله پزشک قانونی و ترجمه ی انگلیسی آن، جواز گمرکی صادر شده به وسیله پزشک قانونی برای اجازه ی حمل جنازه، پاسپورت متوفی به همراه نامه از سفارت کشور مطبوع به پلیس فرودگاه.

همچنین بخوانید : هر آنچه که درمورد اعمال کفن و دفن مرده باید بدانید

مدارک ذکر شده باید به همراه جنازه به فرودگاه آورده شود و جنازه به قسمت بار برده و در ماشین حمل جنازه قرار داده شود. بعد از اتمام مراحل و دریافت مجوزهای لازم متوفی را در داخل تابوت قرار داده و به قسمت بار تحویل می دهند.

هزینه حمل

وزن محموله را معمولا بین 100 تا 120 کیلو گرم حساب می کنند. البته در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که هزینه حمل پیکر متوفی به ایران با توجه به ایرلاین حمل کننده و مسیر پرواز آن فرق می کند.

هزینه حمل جنازه

محل نگهداری جنازه در طول مدت زمان پروازد در یک قسمت جدا از فضای بار و چمدان ها می باشد. دمای این قسمت به گونه ای تنظیم می شود که مانع از فاسد شدن جنازه می شود.

انتقال جسد از آلمان به ایران

در صورت فوت اتباع ایرانی در کشور آلمان بنا به درخواست بستگان متوفی و پرداخت هزینه های مربوطه نسبت به حمل پیکر متوفی به ایران، تمامی اقدامات لازم به وسیله ی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران به عمل می آید. برای انتقال جسد از آلمان به ایران می توان به دو روش عمل کرد:

از طریق اقدام در محل

در این روش تمامی مراحل و هماهنگی های لازم با سازمان مربوطه مانند پرداخت هزینه برای حمل جنازه و تهیه و تکمیل تمامی مدارک از کشور آلمان انجام می شود.

از طریق ایران

در این روش هم یکی از بستگان متوفی می تواند به کنسولگری امور خارجه در تهران مراجعه کرده و بعد از دریافت مجوز نسبت به انجام تمامی امور مرتبط به حمل جنازه با هماهنگی های سازمان ذیربط در آلمان اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

گواهی و جواز حمل جنازه بعد از تنظیم و امضا و مهر به اصل گواهی بهداشتی، جواز حمل، ترجمه و تایید گواهی فوت محلی متوفی برای ارسال به ایران به همراه جنازه تحویل اعلام کننده داده می شود. البته در صورتی که اصل شناسنامه و پاسپورت متوفی ارائه داده نشود، امکان حمل جنازه و تایید مدارک فوت میسر نخواهد شد.

انتقال جسد از ترکیه به ایران

ترکیه یکی از قطب های مهاجرت و مافرت برای ایرانیان به حساب می آید، ولی متاسفانه در طول سال افراد زیادی به سفارت  جهت انتقال جنازه به ایران مراجعه می کنند. به دلیل این که حمل پیکر متوفی به ایران جز محموله های ویژه به حساب می آید برای همین خاطر نیاز به تشریفات زیادی دارد. آوردن جنازه به ایران از کشور ترکیه طی دو فرآیند صورت می پذیرد:

مرحله ی اول فرآیند انتقال جنازه به ایران در انجام مقدمات می باشد

در اولین مرحله ی آوردن جنازه به ایران یکی از بستگان متوفی با ارائه ی مدرک گواهی فوت به نزدیک ترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، درخواست صدور مجوز می کند.

قبل از ارسال باید از قوانین و مراحل شرکت هواپیمایی آشنا بوده و مطابق با مقررات آن عمل نمایند. البته توصیه می شود که قبل از ارسال فرد گیرنده، تاییدیه ی Ok to forward را دریافت نماید و آن را به دفتر هواپیمایی تحویل دهد.

مرحله ی دوم فرآیند انتقال جنازه به ایران در تهیه ی مدارک و انتقال به فرودگاه می باشد

یکی از سخت ترین کارها مربوط به این مرحله می باشد. فرایند انتقال جسد به ایران در افرادی که بدون هویت و بستگان هستند و یا آوردن اجسادی که دارای بستگان و هویت می باشند متفاوت است.

مراحل ترخیص جنازه از فرودگاه امام خمینی

مراحل ترخیص جنازه از فرودگاه شامل مراحلی می باشد که ما در این بخش بطور کامل توضیح دادهایم :

حضور پزشک در دفتر پلیس گذرنامه بعد از تماس پلیس با پایگاه

بایستی بعد از تماس پلیس با پایگاه پزشک مربوطه در دفتر گذرنامه حضور داشته باشد.

بررسی مدارک متوفی

در صورت کامل بودن مدارک دلیل فوت را بررسی می کنند، به این صورت که فوت به دلیل یک بیماری غیر واگیر که شامل عدم تهدید پزشکی است صورت گرفته است؟ جواز ترخیص جسد داده می شد. یا فوت به دلیل یک بیماری واگیردار می باشد. در این صورت هم هماهنگی سرپرست با پایگاه واحد مبارزه با بیماری های شبکه ی بهداشت جهت تعیین تکلیف انجام می گیرد.

انجام کلیه امور گمرکی ترخیص جنازه

بایستی اقدام به انجام امور گمرکی مربوط به ترخیص جنازه نمایید.

انجام فعالیتهای ارسال متوفی از سایر کشورها

انجام فعالیت های ارسال متوفی از سایر کشورها باید پروسه ی مرحله به مرحله ی خود را طی کند.

انجام امور ترخیص فرودگاهی و حمل کالا

بایستی مجوزهای لازم را برای ترخیص فرودگاهی و حمل کالا دریافت کرد.

قوانین حمل جسد

در انتقال جسد از کشوری به کشور دیگر به دلیل حفظ ظاهر جسد و جلوگیری از فاسد شدن آن باید فرآیند مومیایی کردن بر روی آن ها صورت بگیرد. بعد از کالبدگشایی جسد، تمامی محتویات روده و معده که زودتر فاسد می شود تخلیه شده  و با تزریق مواد شیمیایی به جسد، مواد را وارد بافت ها می کنند تا فاسد شدن آن متوقف شود.

این کار موجب می شود که در طول پرواز جسد فاسد نشود و مایعات بدنشان به بیرون نشت پیدا نکند. بعد از مومیایی کردن جسد در جعبه هایی که پوشش داخلی آن ها چوبی و بدنه ی خارجی آن ها فلزی هستند قرار می گیرند.

قوانین حمل جسد

چه مدارکی برای حمل هوایی جنازه به ایران لازم است (انتقال جنازه به ایران) ؟

  • درخواست نامه ی شماره 221 جهت انتقال جسد به ایران باید به وسیله ی یکی از بستگان تکمیل شود.
  • ارائه ی اصل گواهی فوت با مهر و امضا صادر کننده
  • ارائه ی اصل گواهی علت فوت با مهر و امضا صادره از بیمارستان
  • ارائه ی اصل گواهی پزشک قانونی و گزارش پلیس و تایید آن به وسیله ی مقامات کشور مربوطه در خصوص اتباع ایرانی که به شکل غیر عادی مرحوم شده اند.
  • ارائه ی اصل گواهی بهداشتی عدم ابتلا متوفی به مریضی های مسری و واگیردار با مهر و امضا بیمارستان صادر کننده و تایید آن به وسیله ی وزارت خارجه ی کشور مربوطه
  • ارائه ی اصل register utdrag با مهر و امضا اداره ی مالیات آن کشور
  • ارائه ی اصل شناسنامه و پاسپورت متوفی
  • ارائه ی مدارک شناسایی درخواست کننده ی حمل جنازه به ایران
  • ارائه ی اصل بارنامه حمل جنازه، تاریخ و مسیر پروازی آوردن جنازه به کشور
  • ارائه ی اصل گواهی بارنامه و مجوز عبور جسد، صادر شده از مقامات کشور مربوطه که به تایید وزارت خارجه رسیده باشد.
  • ارائه ی اصل گواهی فوت باید به تایید وزارت خارجه کشور مطبوع برسد.

به دلیل این که فوت هر فردی دارای تبعات قانونی و اداری زیادی از قبیل: تدفین در محل یا انتقال جنازه به ایران و ارث را به دنبال دارد، برای همین خاطر توصیه می شود که برای انجام مراحل کاری در این خصوص، محل فوت را به اطلاع نزدیکان متوفی برسانند.

هزینه منتقل کردن جنازه به ایران

هزینه انتقال جسد از آمریکا به ایران  و یا سایر کشورها بستگی به مسیر پروازی که طی می کند دارد. همین طور تشریفاتی که بر روی آن ها صورت می گیرد هم در هزینه ی انتقال جنازه تاثیرگذار است. برای اطلاع دقیق از نرخ حمل می بایست با شماره های شرکت های حمل تماس حاصل کنید و یا به بخش درخواست حمل متوفی مراجعه نمایید.

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر و سنگ مزار

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر گرانیت ، سنگ مزار مرمریت و سنگ مزار مصنوعی می باشد . جهت کسب اطلاع بابت خرید سنگ قبر می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۸۰۱۷۰۵ تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

یک پاسخ

  1. سلام. حدود هزینه‌ها به صورت کلی برای انتقال جسد از کانادا به ایران را ممکن است بدانم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields