جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

مراحل نصب سنگ قبر

فهرست مطالب
مراحل نصب سنگ قبر

از دست دادن عزیزی غم بسیار بزرگیست که بعد از آن بایستی بازماندگان متوفی برخی کارها را سریعا انجام دهند. نصب سنگ قبر از امور بسیار مهمی است که باید در زمان معین و مناسبی انجام شود. معمولا نصب سنگ قبر چند روز قبل از مراسم چهلم مرحوم انجام می‌گیرد؛ اما شما بهتر است که این کار را در طی 10 روز بعد از فوت فرد انجام دهید. همچنین در کنار نصب سنگ قبر به قوانین و مقررات قبرستان موردنظر در این راستا نیز توجه کنید. از مراحل نصب سنگ مزار می‌توان به مواردی نظیر انتخاب مکان برای نصب سنگ، ثبت‌نام و پرداخت هزینه، طراحی و درج اطلاعات متوفی روی سنگ قبر وی و نصب سنگ در محل معین شده اشاره کرد.

مراحل نصب سنگ قبر

نحوه نصب سنگ مزار

نصب سنگ قبر در ایران از دیرباز با روش مشابهی انجام می‌شد. روش‌های نصب آن در راستای حفظ ارزش‌های معنوی جامعه اسلامی انجام می‌شود و بایستی مراحل نصب سنگ قبر مزار به‌ ترتیب انجام شود. مراحل نصب سنگ قبر به‌شرح زیر است:

  1. تهیه سنگ قبر: تهیه سنگی برای روی قبر از مراحل مهم و اولیه نصب آن است. شما باید در هنگام تهیه آن به کیفیت سنگ و متناسب بودن ابعاد آن با قوانین زیبایی‌شناختی توجه کنید.
  2. انتخاب مکانی مناسب برای نصب سنگ قبر: قبل از نصب سنگ قبر باید محل مناسب برای نصب آن را انتخاب کنید. بهتر است محل مورد نظر از هرگونه آلودگی، رطوبت و… دور باشد.
  3. طراحی سنگ قبر: طراحی سنگ قبر باید طبق استانداردهای درج شده در قوانین بهداشتی انجام گیرد و مطابق با استانداردهای زیبایی‌شناختی و ایمنی باشد. در این مرحله بهتر است کیفیت سنگ مزار را بسنجید و سنگی باکیفیت را برای نصب انتخاب کنید.
  4. ثبت‌نام و پرداخت هزینه: قبل از نصب شما باید به دفتر قبرستان بروید تا در آن‌جا هزینه لازم را برای دریافت اذن نصب سنگ قبر پرداخت کنید.
  5. حمل و نصب سنگ مزار: زمانی که مراحل بالا به اتمام رسید وقت آن رسیده که سنگ قبر را نصب کنید. بهتر است هنگام نصب آن به قوانین اسلامی در رابطه با نصب سنگ قبر توجه نمایید.
  6. طراحی نقش روی سنگ قبر و درج مشخصات متوفی: بعد از نصب سنگ، باید اطلاعات متوفی روی سنگ درج شود.

نکات مهم برای نصب سنگ قبر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درهنگام نصب سنگ قبر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ انتخاب زمانی مناسب برای نصب سنگ مزار است. در ادامه می‌توانید با نکات مهم در این راستا و با شرایط نصب سنگ قبر آشنا شوید:

  • بهترین زمان برای نصب سنگ قبر: سنگ قبر متوفی را باید قبل از مراسم چهلم او روی مزار نصب کنید. در مراسم چهلم خانواده و اطرافیان متوفی در اطراف سنگ قبر جمع می‌شوند و آب یا گلاب روی سنگ قبر می‌ریزند. شما باید سنگ قبر را زمانی نصب کنید که تا چهلم فرد متوفی، سنگ کاملا خشک شده باشد‌.
  • نصب سنگ قبر در زمان مناسب: زمانی که خاک نشست کند و درون آن توخالی نباشد، زمان مناسبی برای قرار دادن سنگ قبر است. اگر زمانی که خاک توخالی است سنگ را نصب کنید، به‌مرور زمان سنگ دچار ترک و شکستگی خواهد شد.
  • بهتر است نصب سنگ قبر را به روزهای بارانی و برفی موکول نکنید. هوای سرد و عوامل طبیعی چون باران و برف باعث خشک نشدن مصالح استفاده شده در نصب سنگ قبر می‌شود.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که آماده کردن سنگ قبر بین 8 الی 15 روز به‌طول می‌انجامد. شما باید سنگ قبر را در طی 10 روز بعد از فوت متوفی آماده و نصب نمایید.

هزینه نصب سنگ قبر

برای محاسبه هزینه نصب سنگ قبر؛ پارامترهای زیادی را بایستی در نظر گرفت. جنس سنگ، طرح و نقوش درج شده روی سنگ قبر، ابعاد سنگ قبر، قرنیز مورد نیاز برای نصب آن و ضخامت سنگ قبر از عواملی است که در قیمت نصب سنگ قبر موثر هستند. در واقع شما بایستی بعد از بررسی این عوامل، قیمت سنگ قبر و هزینه نصب آن را محاسبه کنید. خانواده متوفی می‌تواند باتوجه به بودجه مالی خود، سنگ قبری مناسب را خریداری کند و از این راه هزینه‌های کلی را کاهش دهد.

قوانین نصب سنگ قبر در بهشت زهرا

قوانین نصب سنگ قبر در بهشت زهرا

معمولا در تمامی آرامستان‌ها خانواده‌های متوفیان بایستی چندین قوانین را در هنگام نصب سنگ قبر رعایت کنند. البته این قوانین ممکن است در هرکدام از آن‌ها متغییر باشد؛ ازاین‌رو قبل از هرگونه اقدامی برای نصب سنگ مزار درباره این موضوع اطلاعاتی کامل کسب کنید. اگر با قوانین نصب سنگ قبر آشنا نباشید و روزهای آینده متحمل هزینه‌های بیشتری خواهید شد و ممکن است سنگ قبر متوفی شما توقیف شود. از قوانین مهم بهشت زهرا برای نصب سنگ قبر می‌توان به ‌موارد زیر اشاره کرد:

  • طبق مقررات و قوانین بهشت زهرا نصب هرگونه چراغ، کتیبه، گلدان یا نیمکت در اطراف مزار ممنوع است. این کار پیگرد قانونی دارد، ازاین‌رو از انجام آن اجتناب نمایید.
  • نصب قرنیز برای بالابردن ارتفاع سنگ قبر در قطعه‌های 100 به بالا ممنوع است. درصورتی که بازرسان بهشت زهرا این موضوع را مشاهده کنند، بدون اینکه اطلاعی به خانواده متوفی داده شود، سنگ قبر توقیف خواهد شد‌.
  • اگر در هنگام نصب سنگ از قرنیزی با ارتفاع 10cm در قطعات 1 الی 112 استفاده شود، مشکلی ندارد؛ اما باید قبل انجام آن مجوز را از سازمان دریافت کنید.
  • در آرامستان بهشت زهرا خانواده متوفی نباید باغچه‌ای برای قبر عزیز خود بسازند.
  • اگر فرد متوفی خانم باشد، طراحی هرگونه تصویر چهره روی سنگ قبر ممنوع است. البته اگر عکس باحجاب کامل و مناسب با قوانین اسلامی باشد این کار مشکلی نخواهد داشت.
  • قرار دادن آیات الهی روی سنگ مزار در آرامستان بهشت زهرا ممنوع است. این کار در راستای حفظ حرمت آیات الهی و نام خدا صورت می‌گیرد؛ زیرا در آرامستان امکان پا گذاشتن روی سنگ قبر و آیات الهی وجود دارد.
  • در بهشت زهرا ابعاد مناسب برای قبرهای یک طبقه برابر با 100 در 50 سانتی‌متر است. برای قبرهای دو الی سه طبقه ابعاد قبر باید 60 در 180 سانتی‌متر باشد.

سخن پایانی

پس از آنکه عزیزی فوت شد، خانواده متوفی باتوجه به بودجه مالی خود سنگ قبری را برای مرحوم خریداری می‌کنند. هزینه قبر به عواملی همچون ابعاد سنگ، جنس سنگ، ضخامت آن و… دارد. انتخاب سنگ قبر و طراحی نقوش روی آن از مراحل ابتدایی نصب سنگ قبر است. خانواده متوفی درهنگام نصب سنگ مزار بایستی هزینه‌ای را در قبال آن به دفتر قبرستان پرداخت کنند. کیفیت سنگ قبر از مهم‌ترین مسائل برای خانواده‌های فرد متوفی است. در جنت نوین می‌توانید سنگ قبری باشکوه با قیمتی بسیار مناسب برای عزیز متوفی خود تهیه کنید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields