جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

معرفی سنگ قبر، سنگ قبر لحد چیست؟

فهرست مطالب
معرفی سنگ قبر، سنگ قبر لحد چیست؟

از گذشته تا به امروز تمامی افراد با مرگ عزیز‌ان، دوستان، آشنایان و… مواجه شده‌‌اند، به‌همین دلیل همواره به‌دنبال راهی هستند که بتوانند درد نبودن عزیز‌انشان را کمی تسکین دهد. رسم گذاشتن سنگ قبر روی قبر علاوه‌بر دین اسلام در ادیان متفاوتی مثل یهودیت، مسیحیت و… نیز وجود دارد، به‌همین دلیل آن‌ها با گذاشتن سنگ قبر روی مزار به‌عنوان یاد‌بود و نشانه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. درواقع امروزه صنعت سنگ قبر همانند دیگر صنعت‌ها، سنگ قبر‌‌هایی با نوع‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کند تا افراد  یک نوع محکم و بادوام آن برای شخص متوفی خود خریدار‌ی کنند.

سنگ قبر چیست؟

سنگ قبر

سنگ قبر درواقع سنگی بوده که بازماند‌گان برای یادبود و گرامی‌داشت فرد متوفی از آن استفاده می‌کنند. از گذشته ‌تا‌کنون سنگ‌تراشانی که آماده‌کردن سنگ قبر را برعهده داشتند از سنگ‌هایی بسیار مرغوب و باکیفیت مانند گرانیت، مرمر و… استفاده می‌کردند تا در برابر شرایط آب‌و‌هوایی مختلف، سرما، گرما و… از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند؛ به همین دلیل انتخاب سنگ قبر نیز همانند دیگر موارد اهمیت بسیار‌ی دارد. امروزه همواره افراد به دنبال سنگ‌هایی با جنس‌های محکم و مقاوم هستند تا در برابر رطوبت، نور خورشید و… آسیبی به آن وارد نشود.

سنگ قبر لحد به چه سنگی گفته می شود؟

سنگ لحد درواقع به سنگی گفته می‌شود که به صورت مستطیلی شکل در انتها‌ی قبر به سمت قبله  گذاشته می‌شود و بعد از آن مسلمانان فرد متوفی را در قبر دفن خواهند کرد. درواقع سنگ لحد اکثرا مسلمانان از آن برای فرد فوت شده استفاده می‌کنند؛ چراکه فلسفه بستن این بوده است که خاک به میت نرسد. در برخی روایات دیگر آمده که شخص فوت شده زمانی که غسل داده و دفن می‌شود، باور نمی‌کند که مرده است، به‌همین دلیل او تلاش می‌کند که آشنایان و خانواده خود را از زنده بودن خود خبر‌دار کند؛ اما هیچ‌کس صدا‌ی او را نمی‌شنوند و بنابرا‌ین قصد دارد که از جا‌ی خود بلند شود در آن هنگام سرش به سنگ لحد برخورد خواهد کرد و در آن زمان متوجه مرگ خود می‌شود. البته این روایت کاملا تمثیلی بوده و به این معنا نیست که جسم فرد مرده به سنگ برخورد می‌کند.

انواع مختلف سنگ قبر

از دیرباز افراد زیاد‌ی از کشور‌های مختلف برای سنگ قبر به دنبال سنگ‌هایی هستند که در مقابل تخریب فیزیکی، فرسایش و همچنین گذر زمان از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند، چرا‌که افراد از این طریق می‌توانند کمی از غم‌واندوه خود را کاهش دهند. سنگ قبر در نوع‌های مختلفی در بازار یافت می‌شود که برخی از آن‌ها شامل:

  • سنگ سیمین استان اصفهان

امروزه یکی از سنگ‌هایی که به عنوان بهتر‌ین سنگ ایران شناخته می‌شود، همین سنگ سیمین اصفهان بوده که جنس آن گرانیتی است. این نوع از سنگ از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است و دارای بافتی مخملی و از دانه‌های ریز سفید ساخته شده است.

  • سنگ شبق

سنگ شبق یکی دیگر از سنگ‌های گرانیتی بوده و به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین سنگ‌ها نیز به‌شمار‌می‌رود. سنگ شبق به‌دلیل حالت آینه‌ای و رنگ سیاه که دارد توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده به‌همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سنگ برزیلی

سنگ برزیلی یکی از سنگ‌های مصنوعی محسوب می‌شود. این نوع از سنگ‌ها به‌دلیل دانه‌های طلایی که ‌روی آن وجود دارد زیبایی و جلوه آن را دو چندان کرده است. سنگ برزیلی همانند دیگر نوع‌ها در برابر سرما، گرما، مقاومت و استحکام بالایی داشته برهمین اساس بهتر است از چاپ عکس لیرزی ‌روی آن استفاده کنید.

  • سنگ مرمر

سنگ مرمر دارای رگه‌هایی با رنگ‌های سبز، آبی و یا صورتی است این رنگ‌ها هرچقدر کمتر باشد مرغوبیت و مقاومت آن را نشان می‌دهد، اما سنگ‌های مرمر هرچقدر زیبایی و جلا‌ی بی‌نظیر‌ی داشته باشند در هنگام بارش باران مقاومت و دوام چندانی ندارند و سریعا دچار آسیب می‌شوند.

  • سنگ گرانیت

سنگ گرانیت امروزه یکی از پر‌کاربرد‌ترین سنگ‌ها به‌شمار‌می‌رود. این نوع از سنگ‌ها دارای رنگ سیاه و یکدست بوده، به‌همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های بارز آن می‌توان به قابلیت داشتن برای ابزارکار‌ی، حکاکی و خطاطی چهره روی سنگ، استحکام بالا و… اشاره کرد.

  • سنگ‌های نانو

این مدل از سنگ‌ها یکی از جدید‌ترین نوع‌ها شناخته می‌شود. ویژگی‌های این سنگ‌ها شامل دوام و تحمل بالا در برابر فشار، شرایط آب‌وهوایی، نور آفتاب، خش و… می‌شود. این سنگ‌ها همانند سنگ‌های برزیلی مصنوعی بوده‌اند، به‌همین دلیل به‌سختی برای حکاکی و خطاطی چهره برش می‌خورند.

  • سنگ گابرو و کوارتزیت

سنگ‌های کوارتزیت، گابرو، دیوریت، تراولتن و… نسبت به دیگر نوع‌ها قیمت پایین‌تری دارند. این نوع از سنگ‌ها دوام و کیفیت مناسبی خواهند داشت، به‌همین دلیل افراد بسیار‌ی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در هنگام خرید سنگ قبر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

خرید سنگ قبر

موارد بسیار‌ی وجود دارد که باید در هنگام انتخاب و خرید سنگ قبر به آن توجه داشته باشید که برخی از آن‌ها شامل:

از استحکام و ماندگار‌ی بالایی برخوردار باشد

به‌دلیل اینکه خرید یک سنگ قبر هزینه‌هایی زیاد‌ی برای افراد به دنبال دارد باید در هنگام خرید توجه زیاد‌ی به نوع، جنس، رنگ و… آن داشت. از این موارد مهم مستحکم بودن و ماندگاری سنگ در برابر عوامل مختلف بوده است، چراکه یک سنگ قبر باید سالیان طولانی روی مزار قرار بگیرند و دچار فرسایش نشوند. فرسایش و آسیب‌دیدگی قبر‌ها به دلایل مختلفی مانند بارش برف و باران، ضربه شدید خوردن به آن، شرایط آب‌و‌هوایی و… ممکن است رخ دهد.

زیبایی و جلا‌ی بی‌نظیری داشته باشد

از دیگر موارد مهم سنگ قبر این است که باید از زیبایی و جلا‌ی بی‌نظیر‌ی برخوردار باشد. برخی از افراد با حکاکی و کشیدن چهره‌ فرد متوفی روی قبر زیبایی آن را دو‌چندان می‌کنند، به‌همین دلیل بیشتر‌ین رنگ‌هایی که برای این موارد استفاده می‌شود رنگ سفید و مشکی یک‌دست بوده است.

نوشته‌های روی قبر باید به خوبی قابل مشاهده باشند

دیگر موارد مهم انتخاب سنگ قبر نوشته‌های روی قبر بوده که باید به‌طور کامل قابل مشاهد‌ه باشند. افراد‌ی هستند که علاوه‌بر مشخصات فرد‌ی از اشعار، آیات قرانی، سخنانی از افراد معروف و… ‌روی قبر استفاده می‌کنند؛ به‌همین دلیل بهتر است آن‌ها را با حکاکی‌های دلنواز انجام دهند تا زیبایی آن را چند برابر شود، و به همین خاطر ممکن است قیمت آن نسبت به دیگر سنگ‌ها هم بیشتر باشد.

سخن پایانی

سنگ قبر یکی از مهم‌ترین موارد برای‌ بازماندگان فرد متوفی بوده است چرا‌که از آن به‌عنوان یک نشانه و یادبود برای کاهش تسکین و غم خود استفاده می‌کنند. افراد‌ی که خرید سنگ قبر را برعهده دارند باید در هنگام خرید به موارد مهمی توجه کنند، چرا‌که سنگ‌ها باید به مدت طولانی روی مزار قرار بگیرند.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields