جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

انجام چه کارهایی، جان‌ دادن مومن را آسان می‌کند؟

فهرست مطالب
انجام چه کارهایی، جان‌ دادن مومن را آسان می‌کند؟

در این محتوا به بررسی راحت جان دادن مومن، خواهیم پرداخت. همان گونه که مستحضر هستید، همه ی انسان ها مهمان این دنیای فانی هستند. یک روزی به این دنیا می آیند و یک روز نیز، از این دنیا می روند.

برخی از افراد مرگ آسان را تجربه می کنند و راحت جان می دهند. برخی از افراد هم با توجه به اعمالی که در این دنیای فانی داشتند، متاسفانه مرگ راحتی نداشته و جان دادن آن ها خیلی سخت و دشوار می شود.

سخت مردن بعضی از افراد دلایل و علت هایی دارد که باید بررسی شوند، چون همه ی آن ها را نمی توان به پای گناهکار بودن افراد گذاشت.

چطور مرگ راحتی داشته باشیم و سخت جان ندهیم

دلیل سخت جان دادن مومنان این است که، گناهان آن ها پاک شود. این افراد در عالم قبر و برزخ و قیامت، خیلی راحت و آسوده هستند، چون موقع جان دادن، تمامی گناهان آن ها پاک شده است.

ایمان و اعتقاد صحیح

برای مرگ راحت مومن، داشتن ایمان و اعتقاد صحیح کافی است. چون اگر فردی ایمان به خدا و آخرت داشته باشد، به خداوند متصل می شود. زمانی که می خواهد جان بدهد، دیگر وحشتی نداشته و  جان دادن بدون عذابی را تجربه خواهد کرد.

ایمان و اعتقاد صحیح

صله رحم مخصوصا با پدر و مادر

روایت های زیادی در مورد راحت جان دادن مومن وجود دارند، در روایتی آمده است که خداوند متعال فرموده است که: « من از صد جز محبت و رحمت خود، یک جز آن را در عالم دنیا فرستاده ام که این محبت ها بین پدر و مادر و فرزند و برادر و خواهر و فامیل درست شده است. اگر این محبت ها را نسبت به هم قطع کنند، در واقع رحمت خدا را قطع کرده اند.»

 

افرادی که صله رحم می کنند، رحمت خدا را به سمت خود جذب می کنند و رحمت خدا موجب راحت تر شدن مرگ می شود. با استناد بر این روایت، قطع کردن صله ی رحم ، موجب سختی جان دادن می شود.

اهمیت دادن به نماز

مومنی که نماز خواندن را رعایت کند، خداوند گناهان او را بخشیده و  در زمان مرگ جان دادن راحتی را تجربه می کند. خداوند متعال تکالیفی را برای هر فرد در این دنیا تعیین کرده است که انجام آن موجب صاحب مقام و تقوا شدن فرد می شود.

قرآن خواندن بعد از نماز

روایتی که از پیامبر اکرم در مورد خواندن قرآن بعد از نماز، آمده است، به این صورت است که: « اگر هر کسی بعد از هر نماز قرآن بخواند، سکرات موت بر وی آسان شده و خود ملک الموت، شهادتین را بر او تلقین می کنند.»

خواندن دعای عدیله

توصیه شده است که برای یک بار هم که شده، مسلمانان باید دعای عدیله را بخوانند و اعتقادات خود را صادقانه نزد خدا به امانت بسپارند. در آخر  دعای عدیله آمده است که: « خدایا تو بهترین امانت دار هستند و من این اعتقادات خود را نزد تو به امانت می گذارم. تا در زمان مرگ که زمانی است، انسات بیشتر چیزها را از یاد می برد، به من بازگردان. »

کمک به فقرا

رسول خدا صلی الله در مورد راحت جان دادن مومن فرموده است: «هرکسی برادر نیازمند خود را طعام دهد، خداوند متعال تلخی مرگ را باز او برطرف می کند. »

امام صادق علیه السلام در مورد راحت جان دادن مومن، فرموده است که: «هرکسی برادر فقیرش را لباس بپوشاند، بر خداوند لازم است که او را از لباس بهشت بهره مند کرده و مرگ را بر آن آسان و قبرش را وسیع و پر نور کند.»

توبه کردن

توبه یک حالت روحی و روانی است و لفظ «استغفر الله…» بیان گر این حالت است. فردی که با اراده و اختیار خود توبه می کند، بر علیه جنبه ی حیوانی خود انقلاب می کند و امور و اختیار وجودش را در دست می گیرد. انسان توبه کار تلاش می کند که خود را در راه مستقیم ثابت قدم کند.

روزه گرفتن

مرد یهودی از پیامبر اکرم (ص) در مورد فلسفه ی روزه پرسید، پیامبر اکرم فرمودند: « هر کسی روزه ماه مبارک رمضان را بگیرد، خداوند سکرات مرگ را بر او آسان می کند.»

داشتن اعتقاد قوی

کسی که اعتقاد قوی داشته باشد، به خداوند وصل می شود. در زمان جان دادن، از مرگ ترسی نداشته، بلکه خوشحال هم می شود. چون جهل و نادانی نسبت به حقیقت مرگ موجب ترس و هراس از مرگ می شود.

انجام وظایف واجب

منظور از وظایف واجب این است که، بر هر مسلمانی واجب است که میت را رو به قبله خوابانید. یعنی باید طوری جنازه را رو به قبله بخوانیم که پاهای او به سمت قبله باشد.

البته در برخی موارد این کار شدنی نمی باشد. مثلا شخصی که در بیمارستان دار فانی را وداع می کند، به دلیل سرم و دستگاه های زیادی که به او وصل است، این امکان وجود ندارد.

خواندن دعای فرج

خواندن دعای فرج در کنار و بالین فردی که جان می دهد، موجب می شود تا راحت جان دهد. دعای فرج، مرور اعتقادات توحیدی می باشد.

گفتن تسبیحات حضرت زهرا (س)

روایات بسیار زیادی در  مورد فضیلت و آداب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها وجود دارد. امام باقر علیه السلام درباره تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها فرموده است که: «خداوند متعال با هیچ ستایشی، بالاتر از تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها عبادت نشده است و اگر چیزی افضل از آن وجود داشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را به فاطمه سلام الله علیها اعطا می کرد.»

گفتن تسبیحات حضرت زهرا (س)، دارای خواص و آثار بسیار فراوانی است، یکی از آثار شگفت انگیز این تسبیح برای مومنانی که آن را ذکر می کنند، در راحت جان دادن مومن است.

دلیل سخت جان دادن برخی از افراد چه می باشد؟

انسان های بدکرداری که دارای اعمال ناشایست و گناهان و ظلم فراوانی هستند، متاسفانه خیلی سخت جان می دهند. دلیل سخت جان دادن برخی از افراد برای این است که پرونده ی سنگینی دارند و هنوز حساب خود را در این دنیا پاک نکرده اند.

روایتی که از امام علی علیه السلام در این راستا وجود دارد، به این صورت است که: «جان دادن سه دسته از مسلمانان خیلی سخت است، آن هایی که به مردم ظالمانه حکومت کرده اند، آن هایی که مال یتیم را به یغما برده اند، آن هایی که شهادت به دروغ می دهند. »

افراد بدکرداری که راحت جان می دهند

برخی از افراد کافر هم هستند که با وجود بدکردار بودنشان، خیلی راحت جان می دهند. این افراد حتما در زمان حیات خود، کارهای خوب و اعمال پسندیده ای نظیر: یاری مظلومین، حمایت از فقرا و… انجام داده اند. پاداش کارهای خود آن ها را خداوند متعال با راحت گرفتن جان آن ها می دهد.

خوبانی که جان دادن آسانی را تجربه می کنند

برخی از افرادی هم هستند که به راحتی جان می دهند، چون عاری از گناه هستند. این افراد عمر خود را صرف انجام کارهای خوب و پسندیده کرده اند، برای همین خاطر خیلی راحت جان می دهند.

افراد بدکرداری که به سختی جان می دهند

افرادی که کافر هستند و هیچ گونه کار نیک و اعمال خوبی انجام نمی دهند و حق مسلمان دیگری را ضایع می کنند، به سختی جان می دهند.

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر و سنگ مزار

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر گرانیت ، سنگ مزار مرمریت و سنگ مزار مصنوعی می باشد . جهت کسب اطلاع بابت خرید سنگ قبر می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۸۰۱۷۰۵ تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields