جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

چگونه توبه کنیم ؟

فهرست مطالب
چگونه توبه کنیم تا خدا ببخشد ؟

توبه کردن یکی از درهای رحمت خداوند است که همیشه به روی بندگان نادم باز می‌گذارد. همه انسان ها در طول زندگی خود دچار گناه (کبیره و صغیره) می‌شوند. اما همین که اندکی از کار خود پشیمان و نادم باشند، و مراتب توبه را طی کنند خداوند قطعا آن ها را خواهد بخشید. توبه کردن به معنای پشیمانی از انجام گناه و ترک آن است.

اما فقط در همین موارد خلاصه نمی‌شود، یعنی خداوند علاوه بر پشیمانی و ترک گناه مراحل دیگری نیز برای توبه در نظر گرفته است. تنها در صورت عمل به تمام موارد است که روح انسان از بند گناه آزاد شده و به این ترتیب در درگاه الهی نیز مورد بخشش قرار خواهد گرفت.

اگر شما هم به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که چگونه توبه کنیم ؟ چگونه توبه کنیم تا خدا ببخشد ؟ تا انتهای این مقاله همراه جنت نوین باشید ما در این مقاله به بررسی شرایط توبه می پردازیم

اما قبل از پرداختن به شرایط پذیرش توبه، میخواهیم محصول جدید فروشگاه جنت نوین رو خدمت شما معرفی کنیم، اگر به دنبال سنگ های قبر خاص با قیمت ارازن و مناسب برای اموات خود هستید حتما به فروشگاه آنلاین جنت نوین مراجعه کنید. ما در این فروشگاه جدیدترین سنگ قبر ارزان را برای شما فراهم کرده و برای عرضه و فروش قرار داده ایم

آداب و مستحبات توبه کردن

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:«هر بنده‌ای که گناهی کرد، پس برخیزد و طهارت کند (غسل کند و وضو بگیرد) و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، پس بر خدا است که توبه‌اش را بپذیرد.

نماز خواندن یکی از راههای توبه کردن می باشد.که آثار معنوی زیادی روی دنیا و آخرت شما دارد ما در مقاله ” آداب و آثار نماز خواندن ” به فضیلت های این امر الهی اشاره کرده ایم .

نماز یکی از آداب مستحبات توبه می باشد زیرا خود فرموده است: هرکس کار زشتی کند یا به خودش ستم نماید، پس استغفار کند خدا را آمرزنده و مهربان می‌یابد.» توبه کردن علاوه بر پشیمانی قلبی و ترک گناه، مستحباتی نیز دارد. مستحبات توبه کردن طبق فرموده بزرگان دین عبارتند از:



سه روز روزه گرفتن

در آیه 8 سوره تحریم خداوند می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا. حال منظور از توبه نصوح مطابق با حدیثی که از امام صادق علیه السلام نقل شده، همان روزه داری در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه است. در نتیجه یکی از مستحبات توبه کردن، سه روز روزه گرفتن است.

غسل توبه

در روایت اما صادق علیه السلام که در مقدمه همین بحث گفته شد، آمده است بنده گناهکار برخیزد و طهارت کند. برخی از مفسران منظور از طهارت را وضو و برخی دیگر غسل و وضو می‌دانند.

به نظر تفسیر دوم صحیح‌تر است چرا که پیامبر اکرم (ص) خطاب به شخصی که قصد توبه داشت فرمود:« برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما.» بنابراین دومین مورد از مستحبات توبه کردن نیز غسل توبه است.

خواندن دو یا چهار رکعت نماز

علاوه بر دو روایت گفته شده که بر خواندن نماز برای توبه کردن و استغفار تاکید دارند، در احادیث و روایت های نبوی و احادیث نقل شده از ائمه بر خواندن دو یا چهار رکعت نماز که کیفیت خاص خود را دارد، سفارش شده است. به موجب این احادیث و روایات، خواندن نماز نیز از دیگر مستحبات توبه کردن به حساب می‌آید.

که کیفیت هر رکعت آن بدین شکل است: خواندن یک مرتبه سوره حمد، خواندن سه مرتبه سوره قل هو الله احد، خواندن سوره ناس یک مرتبه، خواندن سوره فلق یک مرتبه، هفتاد مرتبه استغفار و گفتن لاحول و لاقوه الا باالله العلی العظیم.

خواندن دو یا چهار رکعت نماز

 

دعاهای توبه

در کتاب هایی مانند صحیفه سجادیه و کتب دیگر، دعاهایی در باب توبه ذکر شده است. خواندن این دعاها برای توبه کردن شایسته بوده و ائمه اطهار بر خواندن آن ها سفارش کرده اند. دعای 31 صحیفه سجادیه یکی از دعاهای وارد شده در این مورد می‌باشد.

استغفار کردن و درخواست بخشش (مرحله اصلی توبه کردن)

آیه 3 سوره هود می‌فرماید: وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ؛ و از پروردگارتان طلب مغفرت کنید و به سوی او بازگردید. استغفار کردن و درخواست بخشش از اصلی‌ترین و آخرین مراحل توبه کردن است. تفاوتی ندارد حق تضییع شده از کدام مورد باشد در هر صورت درخواست بخشش از خداوند و استغفار به درگاه او برای توبه کردن الزامیست.

ساده‌ترین راه توبه کردن

موارد گفته شده در عنوان قبل، مستحبات توبه کردن بودند. اما توبه کردن نیازی به انجام این امور ندارد و فقط شخصی که به دنبال توبه خالص (توبه نصوح) است می‌تواند این مستحبات را انجام دهد.

ساده‌ترین راه برای توبه کردن، طی مراحل زیر می‌باشد:

  • پشیمانی از گناه
  • تصمیم برای تکرار نکردن گناه
  • ادای حق الناس
  • انجام واجبات ترک شده
  • عبادت خدا با خلوص نیت

بهترین زمان برای استغفار و توبه کردن چه زمانی است؟

توبه کردن بلافاصله پس از پشیمانی از گناه و تصمیم بر ترک آن، بهترین وقت برای آن است. اما بهترین زمان برای استغفار کردن بر اساس آنچه در آیات قرآن کریم و روایات وارد شده، سحرگاهان به خصوص سحرگاه شب جمعه است. همچنین در احادیثی از امام علی علیه السلام و پیامبر اکرم (ص) بیان شده که ماه مبارک رمضان بهترین ماه برای توبه کردن و استغفار است.

سریعترین راه توبه و استغفار چیست؟

سریعترین راه توبه و استغفار پس از پشیمانی از گناه، تصمیم بر بازنگشتن به سمت گناه، کثرت استغفار (ذکر استغفار و خواندن دعاهای استغفار)، انجام اعمال صالح با خلوص نیت است. در این صورت استغفار انسان مورد پذیرش درگاه الهی قرار خواهد گرفت.

خداوند در آیه 53 سوره زمر می‌فرماید:

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.

با توجه به این آیه و آیات بسیار دیگر، خداوند از سر رحمت خود توبه انسان پشیمان را می‌بخشد.

سریعترین راه توبه

 

چگونه توبه کنیم که خدا ببخشد ؟

اما برسیم به پاسخ این سوال چگونه توبه کنم که خدا بپذیرد ؟ یا چه کار کنیم تا خدا گناهان ما را ببخشد ؟همانطور که در آیات و روایات بیان شده از ابتدای مقاله بر می‌آید، خداوند بارها درباره مغفرت و رحمت خود در مقابل توبه و استغفار انسان ها سخن گفته است. بنابراین توبه کردن با رعایت شرایط توبه و انجام کارهایی که در روایات به آن ها سفارش شده است، موجب پذیرفته شدن آن خواهد شد.

تنها شرط اصلی پذیرش توبه، پشیمانی از گناه و عدم تکرار آن می‌باشد. در مراحل بعدی نیز جبران حق و مسائل دیگر مطرح می‌شوند که در عناوین قبلی درباره آن ها صحبت کردیم.

شرایط پذیرش توبه کدام است؟

در آیه 160 سوره بقره خداوند می‌فرماید:

إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛

مگر کسانی که توبه کردند و به اصلاح کارهای فاسد خود پرداختند و آنچه را کتمان کرده بودند بیان کردند، من لطف خود را بر آنان باز می‌گردانم که من توبه پذیر و مهربانم. از این آیه به آسانی می‌توان از شرایط توبه کردن مطلع شد

  • احساس آرامشی که پس از توبه کردن به قلب انسان سرازیر می‌شود
  • حالات انسان در زمان توبه کردن که نشان از میزان پشیمانی او از گناه است (هرقدر پشیمانی از گناه بیشتر باشد توبه مقبول‌تر خواهد بود)
  • افزایش قلبی مسائلی مانند اعتماد به خدا، توکل و خداباوری
  • رغبت و تمایل کمتر نسبت به انجام گناه و عزم راسخ‌تر در طاعت خداوند متعال

از کجا بدانیم که خداوند توبه ما را قبول کرده است؟

پس از توبه کردن، به چند طریق می‌توان فهمید که توبه پذیرفته شده است:

  • احساس آرامشی که پس از توبه کردن به قلب انسان سرازیر می‌شود
  • حالات انسان در زمان توبه کردن که نشان از میزان پشیمانی او از گناه است (هرقدر پشیمانی از گناه بیشتر باشد توبه مقبول‌تر خواهد بود)
  • افزایش قلبی مسائلی مانند اعتماد به خدا، توکل و خداباوری
  • رغبت و تمایل کمتر نسبت به انجام گناه و عزم راسخ‌تر در طاعت خداوند متعال

گناه چیست؟

گناه به زبان ساده عبارت است از: عمل نکردن به آنچه خداوند فرمان داده و ترک نکردن آنچه خداوند از آن نهی کرده است. پس در حالت کلی می‌توان گفت گناه، نافرمانی و سرپیچی از دستورات خداوند است. خداوند در قرآن با واژه های مختلفی مانند ذنب، اثم، سیئه، معصیت، خطیئه و … از گناه یاد کرده است.

گناه چیست؟

 

البته هر یک از این موارد معنای متفاوتی از گناه را ارائه می‌دهند و به قسم خاصی از اقسام گناه اشاره دارند. توبه کردن یکی از راه های بخشودگی تمام گناهان و نافرمانی های انسان است که در ادامه به طور کامل به شرح آن خواهیم پرداخت.

اقسام گناه و روش های توبه کردن

با توجه به این که توبه کردن بسته به نوع گناه، روش های متفاوتی دارد بهتر است ابتدا درباره اقسام گناه صحبت کنیم و در کنار آن به مهمترین عامل مرتبطی که باید ترک شود تا توبه ما در درگاه الهی پذیرفته شود، اشاره کنیم.

در بسیاری از کتب و مقالات گناهان به دو دسته کبیره و صغیره تقسیم می‌شود. اما گناه را می‌توان بسته به طرف مقابلی که به نوعی مورد ظلم قرار گرفته و حق وی ادا نشده نیز به سه دسته تقسیم کرد. این سه دسته عبارتند از:

1_ حق الناس

تمام انسان ها (ناس) حقوقی نسبت به یکدیگر دارند که این حقوق هم در شرع و هم در قانون بیان شده اند. این حقوق به حق الناس شناخته می‌شوند که فرد حتما باید به آن ها عمل نماید و ذمه خود را از این حقوق بری کند. در غیر این صورت مطابق با احادیث نقل شده از بزرگان دین، فرد دچار گناه شده و دعاهای او مستجاب نخواهند شد.

حق الناس

برخلاف تصور برخی از افراد، حق الناس تنها به مسائل مالی اشاره ندارد بلکه جان و مال و آبروی انسان را به طور کامل دربر می‌گیرد. در نتیجه حق الناس به دو قسم تقسیم می‌شود:

1-  حق الناس محض که صرفا باعث پایمال شدن موارد مختص انسان می‌شوند

2-  حق الناس غیر محض که به حقوق انسان و خداوند به طور همزمان اشاره دارند مانند قذف و سرقت و … .

حال مهمترین عمل برای توبه کردن از این قبیل گناهان، جبران حق و بخشودگی صاحب حق است. یعنی فرد برای توبه کردن از گناهانی که مربوط به حق الناس می‌شوند باید علاوه بر پشیمانی از گناه و ترک آن، بخشش صاحب حق که به او ظلم شده را نیز جلب کند.

2- حق الله

حق الله که در مقابل حق الناس قرار دارد به معنای اطاعت نکردن از اوامر الهی است. در دین اسلام به آسان‌گیری در حق الله و سختگیری در حق الناس سفارش شده است. به همین دلیل هم در محاکم قضایی مجازات هایی که برای حق الناس در نظر گرفته می‌شوند قابل بخشش یا تعدیل هستند اما مجازات های حق الناس چنین نیستند.

توبه کردن از گناهان مربوط به حق الله نیز آسان‌تر از توبه کردن از گناهانی است که در دسته حق الناس قرار دارند. فرد برای توبه از حق الله باید به اوامر الهی عمل کرده و از کرده خود پشیمان باشد.

3_ حق النفس

حقی که نفس و جان (جسم و روح) انسان بر وی دارد، حق النفس نامیده می‌شود. رعایت حقوقی که نفس و جان انسان بر او دارند نیز مانند حقوق دیگر، ضروریست. حق النفس روحانی طبق روایت امام سجاد علیه السلام این است که آن را در اطاعت خداوند و انجام اوامر او به کار گیریم. اما حق النفس جسمانی به معنای رعایت مواردی است که امکان دارد به سلامتی انسان آسیب برسانند.

حق النفس

به عبارت دیگر این که انسان در حفظ سلامت جسم خود بکوشد تا بتواند با جسمی سالم خدا را اطاعت کند، همان جنبه جسمانی حق النفس است. توبه کردن از حق النفس نیز شامل ترک مواردی که به جسم و روح آسیب می‌زنند و وقف جسم و روح در راه خدا می‌باشد. به عبارت دیگر برای توبه کردن از گناهانی که مربوط به حق النفس می‌شوند، همین که فرد امور مضر را ترک کند و در پی جبران آن ها برآید کافیست.

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر و سنگ مزار

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر گرانیت ، سنگ مزار مرمریت و سنگ مزار مصنوعی می باشد . جهت کسب اطلاع بابت خرید سنگ قبر می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۸۰۱۷۰۵ تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 2 / 5 – تعداد رای 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields