جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

معرفی جامع مراحل مراسم خاکسپاری و تدفین در ادیان گوناگون

فهرست مطالب
مراحل مراسم خاکسپاری در ایران و فرهنگ های مختلف

مراسم خاکسپاری یکی از مراسم هایی می باشد که همه ی ما به اجبار هم که شده یک بار آن را تجربه خواهیم کرد. انجام  خاکسپاری و تدفین میت با توجه به آداب و رسوم هر منطقه صورت می پذیرد.

ولی در کل برخی موارد و آداب عمومی و شرعی وجود دارد که باید حتما رعایت شوند. بعضی اوقات به دلیل زیاد بودن شوک ناشی از سوگ عزیزان، برخی از افراد نمی توانند به درستی برای تدارک ترحیم به صورت شرعی و عرفی تصمیم بگیرند.

در ادامه تمامی مراحل و باید ها و نباید های انجام مراسم تدفین را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم، تا انتهای محتوا همراه ما باشید.

برگزاری مراسم خاکسپاری چگونه است؟

برگزاری مراسم خاکسپاری یکی از رسم و رسوم های فرهنگ ایرانی می باشد. برگزاری مراسم تدفین به این صورت است که از طرف خانواده و نزدیکان فرد متوفی، مراسمی با عنوان آیین های سوگواری و مراسم تدفین به نشانه ی احترام به شخص متوفی برگزار می شوند.

آیین های سوگواری مربوط به فرهنگ ایرانی شامل مراسم متعددی مانند مراسم خاکسپاری و ترحیم، مراسم سوم و هفتم و چهلم مرده و .. می باشند. ما در این محتوا به بررسی کلی در مورد برگزاری مراسم تدفین می پردازیم.

مراسم خاکسپاری مرده

پذیرایی از تشییع کننده ها و عزادارانی که در مراسم تدفین شرکت می کنند، همان تشریفاتی است که برای مراسم خاکسپاری در نظر گرفته می شود.

مراسم تدفین را در ایران قبل از غروب آفتاب و در روز انجام می دهند. برای همین خاطر، چنانچه شخصی بعد از غروب آفتاب دار فانی را وداع کند، یا تدارکات لازم برای تدفین تا غروب ادامه پیدا کند، خاکسپاری آن را روز بعد انجام می دهند.

اهمیت مراسم خاکسپاری

مرگ و از دست دادن یکی از عزیزان یک اتفاق و حادثه ی بیولوژیکی به حساب می آید که در آن بازماندگان طی مراسم و آیین هایی که به نام مراسم ترحیم و خاکسپاری معروف هستند، جنازه ی عزیزان خود را به خوابگاه ابدی در زیر خاک می سپارند.

اهمیت مراسم خاکسپاری یکی از کهن ترین کارهای فرهنگی انسان به شمار می رود، که برای برآورده کردن نیاز غلبه بر رنج و غم و غصه ی مرگ، اقدام به برگزاری آن مراسم می کنند.

مراحل مراسم خاکسپاری

برای مراسم خاکسپاری اولی کاری که باید صورت گیرد غسل میت و نماز میت می باشد که ما در این بخش بطور کامل در این باره توضیح داده ایم :

غسل میت

اولین مرحله ی مراسم تدفین غسل میت می باشد. دلیل اصلی انجام  غسل میت در این است که تطهیر و غسل میت مقدمه ای نمادین جهت تولد دوباره ی انسان به حساب می آید. شست و شوی بدن میت را با آب گرم و کافور و برگ های سدر انجام می دهند تا بدن میت را عاری از هر گونه آلودگی های فیزیکی نمایند.

بعد از اتمام شست و شو، بدن میت را در با پارچه ای مخصوص که به آن کفن می گویند، می پوشانند. هنگام غسل باید مراعات بدن میت را بکنند، چون روح متوفی بالای سر جنازه ی خود حاضر می شود و هنوز نمی داند که مرده است.

نماز میت

مرحله ی بعد از غسل میت در مراسم تدفین، خواندن نماز میت می باشد. در این مرحله نمازی با 5 تکبیر برای میت خوانده می شود که این تکبیرها نمایان گر پنج وعده از نمازهای یومیه است.

تمامی تشییع کنندگان همراه با خانواده ی متوفی این نماز را به جای می آورند و بعد میت را به سمت خوابگاه ابدی خود همراهی می کنند. نماز میت دارای هیچ گونه رکوع و سجودی نمی باشد.

بررسی دیگر مراحل مراسم خاکسپاری

از دیگر مراحل خاکسپاری و دفن میت و دعا خواندن می باشد .

دفن میت

امام صادق علیه السلام در مورد دفن میت فرموده اند که: میت را در چند قدمی قبر بر روی زمین بگذارید، چند لحظه صبر کنید. بعد دوباره میت را بلند کرده و یک مقدار جلوتر ببرید. برای بار دوم ب روی زمین بگذارید و باز یک مقدار جلوتر ببرید. برای بار سوم هم همین کار را تکرار کنید و در آخر در کنار قبر بر روی زمین بگذارید.

به دلیل این که قبر وحشت زیادی دارد، با این کار او آمادگی پیدا می کند. برای بار آخر میت را بلند کرده و بدن او را به آرامی وارد قبر کنید. بهتر است یکی از خانواده های متوفی او را در داخل قبر بگذارند و او را وقتی داخل قبر می گذارد تکان داده و به او بفهماند که کجا است. به او بگوید که نترس و حواست را جمع کن. وقتی دو تا ملکه به سراغت می آیند این جواب ها را به سوال های آن ها  بده.

دعای خاکسپاری

امام سجاد علیه السلام فرموده اند : هنگامی که میت را وارد قبر می کنید این دعا را بخوانید:

» اَللَّهُمَّ جَافِ اَلْأَرْضَ عَنْ جَنْبَیْهِ وَ صَعِّدْ عَمَلَهُ وَ لَقِّهِ مِنْکَ رِضْوَاناً »

با توجه به این که مرگ ها به دو دسته ی کلی تقسیم بندی می گردد، محل گرفتن جواز دفن برای خاکسپاری هم متفاوت می شود. در مرگ هایی با علت های طبیعی، پزشک معالج که از بیماری فرد متوفی خبر داشته می تواند به راحتی علت طبیعی مرگ را تشخیص دهد و مجاز به صدور جواز دفن می باشد.

ولی در مرگ هایی که با علت های غیر طبیعی، نظیر: خودکشی، حادثه و یا قتل رخ می دهند، جواز دفن برای خاکسپاری را باید پزشک قانونی صادر کند.

در صورتی که شخصی در بیمارستان فوت کند، پزشکان معالج می توانند جواز دفن را صادر کنند. اما اگر بیمار فوت شده به بیمارستان برسد و علت طبیعی فوت برای پزشک مشخص نباشد، علت فوت به وسیله ی پزشک قانونی تعیین می شود.

بهترین زمان برای مراسم خاکسپاری ( دفن میت ) چه زمانی می باشد؟

بهترین زمان برای دفن میت در روز است. آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که دفن میت در شب چه حکمی دارد؟ پاسخ داده است که: هر چند دلیلی بر کراهت این موضوع در منابع وجود ندارد، ولی توصیه می شود که در غیر موارد ضرورت، دفن میت در روز انجام شود.

بعد از مراسم خاکسپاری چه باید کرد؟

بعد از مراسم خاکسپاری توصیه می شود که بر روی قبر آب ریخته و دعاهایی خوانده شود. بهتر است نزدیکان بعد از خاکسپاری انگشت خود را در خاک فرو برده و 10 بار سوره ی قدر را بخوانند.

همچنین بخوانید : آداب شستن سنگ قبر مرده

بعد از اتمام مراسم خاکسپاری عموما از مهمانان و تشییع کننده ها پذیرایی می شود. با پک پذیرایی ترحیم که شامل حلوا و خرما می باشد می توانید از مهمان های خود با عزت و احترام پذیرایی نمایید.

آیا تاخیر در دفن میت و خاکسپاری مشکلی دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی حکم به تاخیر انداختن دفن میت را به این صورت پاسخ داده است که: تاخیر دفن میت در صورتی که موجب هتک و توهین او باشد، جایز نمی باشد. به طور کلی توصیه می شود که بعد از مرگ در کوتاه ترین زمان ممکن، متوفی دفن شود. چون تاخیر در دفن میت و خاکسپاری موجب سرگردان ماندن روح او در این دنیا می شود.

فرهنگ های مختلف در مراسم خاکسپاری

ما در این بخش بطور کامل درمورد کفن و دفن مرده در فرهنگ های مختلف توضیح داده ایم :

مراسم خاکسپاری در ایران

مراسم خاکسپاری در ایران به این صورت است که در ابتدا میت را غسل می دهند و بعد از خواندن نماز میت، او را به سمت خوابگاه ابدی خود می برند و بعد خاک می کنند.

خاکسپاری در دین یهود

نحوه ی دفن و خاکسپاری مرده ها در دین یهودی به این صورت است که میت را به پشت و رو به بیت المقدس دفن می کنند. یهودیان هم مانند مسلمانان با سوزاندن مرده ها مخالف هستند. یهودیان اجساد را با کتان کفن می کنند و سر او را نیز با دستمال می پیچند.

مراسم خاکسپاری در دین ترکیه

در ترکیه مراسم خاکسپاری به این صورت است که سر میت را رو به مکه می گذارند. خاکسپاری هم در روز انجام می گیرد. بدن متوفی را با روش های مخصوص به خود شست و شو می دهند.

بدن را با کفن پوشانده و در تابوتی که با پارچه ی سبز پوشیده شده است، قرار می دهند. خانم ها برای مراسم تشییع حتما روسری و یا شال سر می کنند. فردی روحانی در این مراسم دعا می خواند و سپس میت را به خاک می سپارند.

آداب دفن میت ارامنه

آداب مراسم خاکسپاری میت ارامنه متفاوت می باشد. ارامنه میت های خود را با لباس عروس و یا دامادی می پوشانند. سپس متوفی را در داخل تابوت چوبی قرار می دهند و به کلیسا می برند. نزدیکان تابوت را با تشریفات مخصوصی به گورستان ارمنی ها می برند.

بعد از خارج کردن لباس از تن میت، او را شست و شو می دهند. بعد از شست و شو میت را یک یا دو روز در کلیسای قبرستان به امانت می گذارند که اگر سکته کرده و یا بیهوش باشد، زنده به گور نشود. بعد از گذشت 48 ساعت با مراسمی که کشیش کلیسا انجام می دهد، میت را به خاک می سپارند.

مراسم خاکسپاری در دین زرتشتیان

زرتشتیان اموات خود را در خاک دفن نمی کنند، بلکه آن ها را در دخمه هایی قرار می دهند تا خوراک حیوانات و پرندگان شود و از بین بروند. در آخر استخوان های باقی مانده از میت را در محل خاصی نگهداری می کنند. دخمه ها را در بالای کوه و به شکل استوانه شکلی از جنس سنگ می سازند.

قسمت داخلی دخمه ی زرتشتیان به سه بخش تقسیم می شود: 1) حلقه ی مردگان مرد 2) حلقه ی مردگان زن 3) حلقه ی مردگان کودک

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر و سنگ مزار

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر گرانیت ، سنگ مزار مرمریت و سنگ مزار مصنوعی می باشد . جهت کسب اطلاع بابت خرید سنگ قبر می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۸۰۱۷۰۵ تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

یک پاسخ

  1. از دهه ی 1340 به بعد زرتشتیان نیز مردگان خود را دفن می کنند. در ضمن هیچگاه اسنخوان مردگان در جای خاصی نگهداری نمی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields