جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

دستور قاضی برای نبش قبر مرده چه می باشد ؟

فهرست مطالب

نبش قبر مرده شاید به خودی خود کمی ترسناک به نظر برسد. چیزی که به احتمال بسیار زیاد خیلی از ما ندیده ایم و نمی دانیم در چه مواردی این اتفاق می افتد. ممکن است باز کردن دوباره قبر یک مرده کار مشمئزکننده ای به نظر برسد، اما بد نیست بدانید در بسیاری از موارد این روش می تواند گره از بعضی سوالات و اتفاقات را باز کند.

علاوه بر استفاده از این روش در حل مسائل حقوقی و جنایی، گاهی اوقات بنابر اقتضائات شرعی هم لازم و واجب است که  شکافتن گور صورت بگیرد. مقاله ما به توضیح در رابطه با این موارد می پردازد. نهراسید و با ما همراه باشید.

نبش قبر چیست ؟

نبش قبر از نظر شرعی و فقهی یعنی شکافتن قبر طوری که جسد میت که قبلا پوشیده بود دوباره نمایان شود. به همین دلیل اگر قبر باز شود اما جسد میت نمایان نشود آن را نبش قبری که حرام باشد، نمی گویند.

اگر میت داخل خاک نباشد و مثلا روی زمین باشد و اطراف آن را بنای یادبود بسازند و یا اینکه میت در داخل تابوتی از سنگ یا چوب باشد و دوباره بخواهند میت را بیرون بیاورند از نظر شرعی نبش قبری که حرام باشد نیست.

نبش قبر چیست؟

شکافتن گور مرده حتی اگر کودک باشد و یا دیوانه از نظر شرعی حرام است. مگر اینکه میت کاملا از بین رفته باشد و بدنش دیگر وجود خارجی نداشته و جزوی از خاک شده باشد.

نبش قبر در چه مواردی لازم و در چه مواردی واجب است؟

گور شکافی مرده در همه ادیان و مذاهب کاری نکوهیده و زشت است و در دین اسلام هم حرام می باشد. زیرا برای مرده هم باید احترام قائل بود و نبش قبر به معنای بی حرمتی به متوفی می تواند تلقی شود. اما در بعضی موارد به شکل استثناء می تواند نبش قبر با مجوزهای قانونی انجام شود.

1- اگر میت در زمین غصبی و مال غیر دفن شده باشد و یا حتی کفن وی غصبی باشد، اگر زمان زیادی از دفن نگذشته باشد و با توجه به شرایطی خاص می تواند شکافتن گور صورت بگیرد.

2- نبش قبر مرده در صورتی که اموالی غصبی به همراه میت دفن شده باشد هم جایز است. نبش قبر در صورتی که حتی اموال متعلق به خود میت دفن شده باشد در صورتی که ورثه راضی به خاک شدن آن مال نباشند هم ممکن است. مثلا دفن اشیاء گرانقیمت و یا جواهرات به همراه میت

3- مورد قبل در صورتی که وصیت نامه خود میت به دفن اموالش باشد، در صورتی که اسراف نباشد و به اندازه ثلث کل اموالش باشد، اشکالی در دفن وجود ندارد و ورثه هم نمی توانند تقاضای شکافتن گور را بدهند.

4- گور شکافی در صورتی که برای اثبات حق باشد، جایز است. یعنی اگر با شکافتن قبر و دیدن بدن مرده، حقی به اثبات می رسد در این موارد هم امکان نبش وجود دارد. مانند بسیاری از پرونده های جنایی و حقوقی.

5- اگر مرده در جایی دفن شده باشد که بی احترامی نسبت به اوست می توان گور شکافی کرد و مرده را جابه‌جا کرد.

6- نبش قبر مرده اگر قرار به اجرای احکام مهمتر باشد اشکالی ندارد.

7- اگر محل دفن مرده جایی است که امکان دارد حیوانات درنده به آن حمله کنند و میت را از بین ببرند. یا در زمان جنگ امکان نبش توسط دشمن و بی احترامی به میت وجود داشته باشد، شکافتن گور جایز است.

8- اگر بخشی از بدن میت کاملا دفن نشده باشد هم با احترام به میت، می توان نبش قبر کرد.

9- مدت زمان نبش بعد از سی سال (می تواند این زمان کمتر یا بیشتر باشد) معمولا امکانپذیر است. زیرا در این مدت به شکل معمول بدن میت و آثار کفن وی نیز متلاشی شده و از بین رفته است.

10- گور شکافی مرده در صورتی که بقیه متوجه شوند که مثلا غسل و کفن میت درست انجام نشده و باطل بوده است امکانپذیر است. اگر میت به سمت قبله هم دفن نشده باشد، می توان شکافتن گور کرد.

حکم نبش قبر چیست؟

به طور کلی نبش قبر مرده از نظر شرعی و قانونی حرام و ممنوع است مگر در مواردی که در قسمت های قبل گفته شد.( در ارتباط با بررسی های حقوقی و جنایی و یا موارد خاص شرعی)

حکم نبش قبر غیر قانونی

طبق قانون 634 قانون مجازات اسلامی اگر هر کسی بدون داشتن مجوز قانونی و مشروع، اقدام به نبش قبر غیرقانونی نماید، حکم حبس از سه ماه تا یکسال برای او قانون در نظر گرفته است. هر جرمی به دلیل همین شکافتن گور انجام شده باشد، به این حکم اضافه خواهد شد.

حکم نبش قبر برای کالبدشکافی

گورشکافی مرده به منظور کالبدشکافی یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی است که به واسطه آن مجوز صادر می شود. کالبدشکافی یکی از مراحل مهم و حساس برای بررسی و دادن نظرات دقیق کارشناسانه است. معمولا کالبدشکافی در پرونده های قتل، تجاوز و مواردی از این دست صورت می گیرد.

حکم نبش قبر مرده

گاهی بنابه دلایلی مثلا به دست آوردن ادله و مدارک جدید در پرونده بعد از دفن میت، و یا به دست آوردن اطلاعات ژنتیکی و مقایسه آن و موارد دیگر، دادستانی حکم به شکافتن گور را می دهد. حکم نبش قبر مرده به این دلایل جایز است. (در بخش های قبل اشاره کردیم که از نظر شرعی نبش قبر اگر برای اثبات حقی باشد جایز است)

بعد از چند سال می شود نبش قبر کرد؟

نبش قبر مرده بعد از اینکه آثار بدن میت و اجزای کفن او از بین رفتند اشکالی ندارد. معمولا این مدت زمان را حدودا 30 سال در نظر می گیرند. اما باز هم این مدت بستگی به خاک منطقه و شرایط آن دارد.

باید در رابطه با شکافتن گور این نکته را در نظر داشت که معیار گورشکافی نمایان نشدن بدن میت و کفن  و آثار اوست. اگر مرده با کفن یا پارچه ای پوشیده شده باشد و بدن وی معلوم نباشد، این عمل هم حکم نبش قبر را دارد و حرام است.

چرا نبش قبر حرام است؟

در ادیان و مذاهب مختلف برای میت با وجود اینکه دار فانی را وداع گفته است، حرمت و احترام قائل هستند. به همین دلیل زمانی که میت را درون قبر گذاشته و پوشانده می شود دیگر جایز نیست که قبر وی شکافته شده و بدن و کفن و آثار میت نمایان شود.

به بیان دیگر نبش قبر جز برای موارد ضروری شرعی و حقوقی هتک حرمت و بی احترامی نسبت به میت است. این دستور راجع به افراد غیر مسلمان و حتی به اصطلاح کافر هم صدق می کند.

همچنین بخوانید : هر آنچه که در مورد اعمال کفن و دفن مرده باید بدانید

شکافتن گور مرده در دین اسلام برای همه افراد اعم از زن و مرد، کودک و یا حتی افراد دیوانه جایز نیست و حرام می باشد. در روایاتی که از پیامبر اسلام بیان شده است، حرمت مرده مثل حرمت زندگان بر همه واجب است. البته طبق نظر علماء، قبر تا مدت زمان مشخصی حکم قبر را دارد. به این معنا که بعد از مدت زمان مشخصی، آن مکان دیگر حکم قبر را ندارد.

طبق روایات و نظر علما این زمان، زمانی است که به طور کامل آثار بدن میت متلاشی شده باشد و چیزی از میت و کفن وی باقی نمانده باشد. (معمولا 30 سال در نظر می گیرند)

مراحل قانونی نبش قبر

نبش قبر مرده در موارد خاصی که قبلا ذکر شده است، باید با مجوز قانونی صورت بگیرد. به طور کلی دستور قضایی برای انجام این عمل به دو دلیل صورت می گیرد. اول اینکه خانواده فوت شده ادعا داشته باشند که فوت وی عادی نبوده و به قتل رسیده است. دوم اینکه تشخیص هویت بخواهد صورت بگیرد.

مراحل قانونی نبش قبر  

در این دو صورت باید دادگستری دستور شکافتن گور را با توجه به درخواست خانواده و طرح شکوائیه آنان و طی مراحل قانونی صادر کند. این عملیات در حضور نماینده دادگستری، نماینده پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و آگاهی باید صورت بگیرد. جسد به پزشکی قانونی منتقل می شود و بعد از معاینات و آزمایشات مختلف دوباره دفن می شود. (در این دو مورد گور شکافی در هر زمانی امکانپذیر است. حتی اگر سی سال هم نشده باشد)

اگر میت را رو به قبله دفن نکنند آیا نبش قبر واجب است؟

نبش قبر مرده اگر در جهت خلاف قبله دفن شده باشد فقط زمانی لازم است که بدن میت متلاشی نشده باشد و این عمل سبب هتک حرمت به میت هم نشود. در غیر این صورت جایز نیست.

همچنین بخوانید : هر آنچه که باید درمورد ترس از مرگ بدانید !

کلام نهایی

ما با فعل شکافتن گور آشنا شدیم و تعریف شرعی این عمل را توضیح دادیم. شکافتن دوباره قبر را نبش قبر گویند. از نظر شرعی و فقهی این عمل حرام است و نباید صورت بگیرد. نه تنها در رابطه با میت مسلمان که حتی برای میت غیر مسلمان هم این حکم صادق است.

گور شکافی فقط طبق موارد خاصی امکانپذیر است که به شرح و توضیح این موارد پرداختیم. همچنین دانستیم که بعد از گذشت مدت زمانی خاص که پیکر متوفی کاملا متلاشی شده باشد و بدن و بقایای میت همگی جزو خاک شده باشند، حکم قبر بودن آن مکان ساقط می شود. این زمان معمولا 30 سال در نظر گرفته شده است.

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر و سنگ مزار

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر گرانیت ، سنگ مزار مرمریت و سنگ مزار مصنوعی می باشد . جهت کسب اطلاع بابت خرید سنگ قبر می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۸۰۱۷۰۵ تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields