جنت نوین: یعنی لمس قلب مشتری
شـروع از ســال 1375

فضیلت مرگ در روزهای هفته ( شب جمعه ، شب قدر )

فهرست مطالب

در ادامه قصد بررسی فضیلت مرگ در ایام هفته را داریم. بیشتر اطلاعات و آگاهی ما از حوادث و جریانات بعد از مرگ خیلی محدود می باشد.

تمامی اتفاقاتی که پس از مرگ بر انسان می گذرد، از طریق قرآن، احادیث، روایات امامان و پیامبران به ما رسیده است و ما با استناد بر آن ها مطالبی را در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته و روزهای خاص برای شما آماده کرده ایم.

برای همین خاطر  در پاسخ به سوالات دینی در مورد حوادث، وقایع و جریانات بعد از مرگ پاسخ روشن و قطعی وجود ندارد. مگر این که در مورد آن ها روایت و نقل قول از ائمه ی اطهار و معصومین داشته باشیم.

آیا مردن در روز جمعه فضیلتی دارد ؟

فضیلت مرگ در ایام هفته به خصوص روز جمعه به این صورت است که، اگر فردی مومن و با ایمان باشد و زندگی او بر پایه ی اصول دینی باشد، مرگ او مصادف با روزهای مبارک می شود.

همین طور اگر شخصی  هیچ گونه ظلمی در برابر دیگران نداشته باشد و پایبند به اصول انسانیت باشد، مرگ او در ایام مبارکی مانند شب و روز جمعه خواهد بود.

جان دادن در چنین روزی بسیار فضیلت داشته و باید به فال نیک گرفت. امام باقر علیه السلام در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته می فرمایند که: « هر کس در روز جمعه بمیرد و معرفت به حقانیت به اهل بیت علیه السلام داشته باشد، خداوند برایش برائت آزادی از عذاب قبر را می نویسد و هر کسی در شب جمعه بمیرد، از آتش جهنم نجات پیدا می کند. »

هرکسی که در شب و روز جمعه بمیرد، عذاب قبر از او برداشته می‌شود ؟

امام صادق علیه السلام در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته به خصوص روز جمعه فرموده  است که: « هر که بمیرد ما بین زوال روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه، خدا پناه دهد او را از فشار قبر. »

در طول ایام هفته، شب و روز  جمعه دارای جایگاه و امتیاز خاص و ویژه ای است. اگر مومنی در شب و روز جمعه دار فانی را وداع کند، به برکت و شرافت این روز برخی از مشکلات عالم قبر از او برداشته می شود.

از پیامبر اکرم روایتی در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته و روز جمعه به این صورت آمده است که : « جمعه سرور ایام است و خداوند در ان حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند. درجات مومنان را بالا می برد، دعاها را مستجاب می کند، حوائج را بر می آورد.»

ثواب مردن در روز جمعه چیست ؟

روایات زیادی در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته وجود دارند و روز جمعه از جایگاه ویژه ای در میان ایام هفته برخوردار می باشد. به این صورت که مرگ انسان در روز جمعه دارای ثواب و پاداش بسیار زیادی است.

در حدیثی از امام باقر در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته آمده است که: « خداوند متعال در عالم عهد، مخلوقاتش را در روز جمعه بر ولایت محمد و آل محمد (ص) جمع نمود و به همین جهت این روز  را جمعه نامیدند.»

دفن میت در روز شنبه

به دلیل این که در دین اسلام در مورد احکام دفن میت، توصیه شده است که جنازه را در مدت زمان کوتاهی خاک کنید و هیچ گونه تاخیری در دفن ایجاد نشود. دفن میت در روز شنبه مانعی نداشته و جایز است.

فضیلت مردن و دفن میت در روز یکشنبه

دفن میت در روز یکشنبه هیچ گونه مشکلی نداشته و می توان میت را دفن کرد.

آیا روز شنبه می توان جنازه را دفن کرد؟

بله برای دفن میت در روز شنبه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و جایز است.

مردن در روز چهارشنبه چه حکمی دارد؟

دفن مرده در روز شنبه اشکالی نداشته و در صورتی که مصادف با مناسبت های مذهبی باشد، برای مرده بهتر است.

اگر فردي روز دوشنبه فوت نمايد و در روز پنجشنبه دفن شود مشکل پیش می آید

در این بخش از فضیلت مرگ در ایام هفته به بررسی این سوال می پردازیم که، اگر فردی روز دوشنبه از دنیا رفته باشد  و در روز پنجشنبه خاک شود، چه مشکلی پیش می آید؟

آیا نکیر و منکر در روز دوشنبه به سراغ او می آیند و سوالات را شروع می کنند، یا بعد از خاکسپاری؟  در پاسخ به این سوال ها می توان گفت که، نکیر و منکر بعد از دفن و خاکسپاری به سراغ میت می آیند و سوالات سه گانه را از متوفی می پرسند. بر همین اساس هیچ مشکلی در دفن میتی که روز دوشنبه فوت کرده و در روز پنجشنبه دفن می شود، وجود ندارد.

مردن در روز اربعین

مردن در روز اربعین هم خالی از لطف خداوند نمی باشند و از عذاب قبر او کمتر می شود. چون خداوند متعال به حرمت چنین روزهایی در عذاب قبر مرده ها تخفیف قائل می شود.

فوت در شب تاسوعا

افرادی که در این روزهای خاص از دنیا می روند و از اعمال و کردار مناسبی در این دنیا برخوردار بوده اند، مورد رضای خداوند  قرار می گیرند.

فضیلت مرگ در ماه صفر

با توجه به روایات و احادیثی که در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته آمده است، پس مرگ در ماه صفر و محرم نیز برای متوفی خالی از لطف نبوده و حتما دارای فضیلت های بسیار زیادی است. چون زمان و مکان مرگ تاثیرات زیادی در حال میت دارد.

مرگ در روز عرفه

با توجه به فضیلت مرگ در ایام هفته، انسان مومنی که در این روزهای به خصوص و مبارک از دنیا می رود، به برکت و شرافت این روزها، برخی از مشکلات و حوادث عالم قبر از او برداشته  و کمتر می شود.

مرگ در روز نیمه شعبان

در صورتی که انسان مومنی در روز نیمه ی شعبان از دنیا برود، به دلیل این که در طول زندگی خود فضیلت و حرمت این روزهای مبارک را نگه داشته است، همواره مورد توجه عنایت های خداوند متعال قرار می گیرد.

فضیلت مرگ در ماه شعبان

در ارتباط با فضیلت مرگ در ماه شعبان، روایت و احادیث خاصی وجود ندارد، ولی با استناد بر روایاتی که در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته و بخصوص در مورد روز جمعه وجود دارد، می توان گفت که فضیلت مرگ در ماه شعبان هم حتما از عنایت ویژه ی خداوند به بندگان بی نصیب نخواهد بود.

هر شخصی که در این ماه های بخصوص دار فانی را وداع کند، به حق ائمه معصومین علیه السلام، گناهان او آمرزیده می شود. با توجه به برخی روایات ذکر شده در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته و ماه های به خصوص، از عذاب قبر فرد متوفی کمتر می شود، چون خداوند در این ایام و لیالی متبرک، عنایت ویژه ای به اموات دارد.

مردن در روز عید فطر

روایت خاصی در مورد مردن در روز عید فطر وجود ندارد و در هیچ کتابی نیامده است. اما با در نظر گرفتن روایات مشابه و احادیثی که در مورد فضیلت مرگ در ایام هفته از ائمه ی معصومین نقل قول شده است، می توان استنباط کرد که: هر کسی در روز عید فطر از دنیا برود، از فضیلت مرگ بهره خواهد برد. چون خداوند فضیلت روزهای مبارک را نگه داشته و از عذاب های شب اول قبر او کم می کند.

فضیلت مرگ در شب قدر

در قرآن هیچ گونه علت و دلیلی در ارتباط با فضیلت مرگ در شب قدر نیامده است. ولی با استناد بر روایات می توان گفت که زمان  و روز مرگ در کمتر شدن عذاب قبر بی تاثیر نمی باشد.

فضیلت مرگ در شب قدر

با توجه به این اصل کلی می توان به این نتیجه رسید که اگر فردی در روز شهادت ائمه ی اطهار (ع) از دنیا برود، از فضیلت مرگ بی نصیب نخواهد بود.

مرگ در روز عاشورا و ثواب آن

در این بخش از فضیلت مرگ در ایام هفته به بررسی مرگ در روز عاشورا و ثواب آن خواهیم پرداخت. همان گونه که در مطالب بالاتر به این موضوع اشاره کردیم، اگر فردی مومن در روز شهادت امامان، دار فانی را وداع کند، از فضیلت های مرگ بی نصیب نخواهد ماند. اگر متوفی را در روز عاشورا دفن کنند، ثواب بسیار زیادی هم خواهد داشت.

فضیلت مرگ در ماه رجب

بعد از بررسی فضیلت مرگ در ایام هفته، به بررسی فضیلت مرگ در ماه رجب می پردازیم. ماه رجب را پیامبر اکرم، ماه اصب نامیده است، چون در این ماه رحمت خداوند متعال بر امت فرو می ریزد. ماه رجب یکی از ماه های حرام است و فصل عبادت، خودسازی و بندگی برای خداوند می باشد.

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر و سنگ مزار

جنت نوین فروشنده انواع سنگ قبر مرمر ، سنگ قبر گرانیت ، سنگ مزار مرمریت و سنگ مزار مصنوعی می باشد . جهت کسب اطلاع بابت خرید سنگ قبر می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۸۰۱۷۰۵ تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری:
فهرست مطالب
آخرین مقالات
ارتباط با ما
شماره تماس

۰۲۱-۵۵۲۰۶۸۸۱

ایمیل

jannatnovin@gmail.com

آدرس

آدرس : جاده قدیم قم – روبروی درب باب الرضا بهشت زهرا – ساختمان پیک کویر – دفتر شماره ۷ ،۸ ، ۱۲

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 1.5 / 5 – تعداد رای 2

یک پاسخ

  1. خدا لعنت کند شیاطینی که ویروس کرونا را ساختند و باکرونا هراسی ، مردم را به تزریق واکسمهای مرگبار کرونا هدایت کردن ، پدر ومادرم به خاطر کرونا هراسی غریبانه و مظلومانه مریض شدن وبا استرس از دنیا رفتن ، همه فراری بودن ، ولی خوشحالم که واکسن کرونا نزدم ، خیلی مقصر میشدم در مرگشان.خدایالعنت ابدی بر پزشکان نا اگاه وو اکسن کرونا سازان و رسانه های کرونا هراسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*" indicates required fields